مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات روانشناسي باليني اطلاعات شماره: پاييز 1395 , دوره 6 , شماره 24 ; از صفحه 47 تا صفحه 61 . عنوان مقاله: اثربخشي آموزش مبتني بر مدل تدويني شناختي- فراشناختي- رفتاري بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعي نویسندگان: شهبازي راد افسانه, قدم پور عزت اله*, غضنفري فيروزه, مومني خدامراد آدرس: * دانشگاه لرستان چکیده: اين پژوهش براي تعيين اثربخشي آموزش مبتني بر مدل شناختي- فراشناختي- رفتاري بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعي صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ي آماري اين پژوهش کليه بيماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي مراجعه کننده به مراکز خصوصي و عمومي سطح شهر کرمانشاه در سال 1394 بود، که با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس تعداد 30 نفر از کساني که از طريق مصاحبه ي -ساختاريافته (SCID-I) و پرسشنامه ي اضطراب اجتماعي کانور و همکاران (2000) واجد شرايط شرکت در مطالعه بودند، انتخاب و در دو گروه آزمايش و کنترل (ليست انتظار) به صورت تصادفي جايگزين شدند. دوازده جلسه درمان شناختي- فراشناختي- رفتاري با توجه به مدل تدوين شده و بر اساس ديدگاه هاي نظري مربوطه، به صورت هفته اي دوبار براي گروه آزمايش اجرا گرديد. در حالي که گروه کنترل در اين مدت هيچ گونه مداخله اي دريافت نکرد. در پايان مداخله هر دو گروه مجددا با آزمون اضطراب اجتماعي کانور و همکاران (2000) مورد ارزيابي قرار گرفتند. براي تحليل داده ها از آزمون تحليل کواريانس تک متغيره (ANCOVA) استفاده شد. نتايج نشان داد که آموزش مبتني بر مدل شناختي- فراشناختي- رفتاري بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعي در گروه آزمايش موثر بوده است (P<0.001). بنابراين، با توجه به اثربخش بودن مدل مورد نظر بر کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعي به نظر مي رسد، درمانگران و مشاوران مي توانند از اين مدل تدويني براي کاهش علائم اختلال اضطراب اجتماعي در بين مبتلايان استفاده کنند. کلید واژه: اختلال اضطراب اجتماعي(Q2)مدل شناختي- فراشناختي- رفتاري(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تنظیم هیجانیذهن آگاهیهراس اجتماعیاضطراب اجتماعی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: اثربخشي آموزش شناختي- رفتاري بر کاهش اضطراب و سازگاري اجتماعي دانش آموزانتاثير درمان شناختي- رفتاري در كاهش ميزان اضطراب زنان ناباروربررسي تاثير مهارت هاي مقابله اي شناختي- رفتاري در اضطراب و سازگاري کودکان مبتلا به لکنت زبانمقايسه اثربخشي درمان شناختي - رفتاري گروهي و مواجهه درماني در اختلال اضطراب اجتماعيشيوع شناسي اختلال اضطراب اجتماعي در دانشجويان دانشگاه اروميه مقالات همایشی مرتبط: واقعیت درمانی و کاهش علائم بالینی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیربررسی تاثیر درمان فراشناختی بر اضطراب اجتماعی و سلامت اجتماعی دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعیتاثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر علائم و نشانه ها، سوگیری قضاوت و حساسیت اضطرابی زنان مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعیمقایسه اثربخشی درمان بین فردی و درمان شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در ایرانتعیین اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب اجتماعی (با تاکید بر اصلاح تصویر بدنی منفی) دانش آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه شهر کرج ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 141 آخرین های بلاگ تست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متنآیا میان تعداد نویسندگان یک مقاله و تعداد استنادات آن رابطه وجود دارد ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی