برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاملي بر ميراث علمي جهاني رشته مديريت آموزشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

به منظور بررسي وضعيت توليد دانش در رشته ي رهبري و مديريت آموزشي، اين پژوهش به روش تحليل استنادي به عنوان يکي از فنون علم سنجي انجام پذيرفت. جامعه تحقيق، شامل توليدات نويسندگان حوزه مديريت آموزشي نمايه شده در وب گاه علوم طي سال هاي 1900 تا 2015 مي باشد. براي گردآوري داده ها ابتدا با استفاده از مراجع اصلي از جمله دايره المعارف، دستنامه، اصطلاحنامه و فرهنگ رهبري و مديريت آموزشي و نيز راهنمايي اساتيد اين رشته، تعداد پنجاه کليدواژه مهم انتخاب و در وب-گاه علوم مورد جستجو قرار گرفت. پس از بازيابي مدارک، داده هاي مربوط به کمک نرم افزار هيست سايت مورد تحليل قرار گرفت. يافته هاي پژوهش نشان داد، طي دوره مورد مطالعه، تعداد 9385 مدرک، بوسيله 14994 نويسنده و با استفاده از 216815 منبع در هجده قالب مختلف (مقاله، نقد، مرور کتاب و ...) توليد شده است. اين مدارک، با مشارکت 3876 موسسه از 118 کشور و به 26 زبان نگارش شده اند. ماهيت بيشتر آثار منتشر شده جنبه پژوهشي داشته و توسط 2468 نشريه به چاپ رسيده است که در اين بين فصلنامه "Educational Administration Quarterly" پرتوليدترين و مجله ي“Teachers College Record” موثرترين نشريه اين رشته مي باشد. اولين اثر چاپ شده در سال 1900، توسط ساموئل داتون صورت گرفته است و پرتوليدترين و موثرترين نويسندگان به ترتيب، فيليپ هالينگر و رونالد هک مي باشند. به طور کلي نرخ رشد علمي اين رشته، 21.42 درصد است و بيش از نود درصد از مدارک آن، طي چهار دهه ي اخير توليد شده اند، هم چنين، سال 2013 با انتشار 6365 مدرک، بيشترين ميزان توليدات علمي را به خود اختصاص داده است. در ضمن، دانشگاه لندن با تعداد 118 مدرک، فعال ترين مرکز علمي و کشور آمريکا با تعداد 2474 اثر، معادل 26 درصد از کل مدارک، پرتوليدترين کشور دنيا مي باشند. مقاله با ارائه پيشنهادهايي جهت توسعه رشته مديريت آموزشي خاتمه مي يابد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 184
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی