برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

چالش هاي محتوايي و اجرايي فراروي کوريکولوم دکتري پرستاري ايران: نگاهي منتقدانه مبتني بر تکنيک دلفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی
 
چکیده: 

پيش زمينه و هدف: هرچند تربيت پرستاران در مقطع دکتري پيامدهاي مثبت زيادي براي حرفه پرستاري و نظام مراقبت سلامت به دنبال داشته است، اما با توجه به پويا بودن نيازها در نظام سلامت و توسعه آموزش پرستاري؛ کوريکولوم دکتري پرستاري با چالش هايي روبه رو مي باشد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسي چالش هاي محتوايي و اجرايي فراروي کوريکولوم دکتري پرستاري از ديد اعضاي هيات علمي و دانشجويان دکتري پرستاري صورت گرفت.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تکنيک دلفي کلاسيک تعديل شده بود که در 3 دور و به صورت تمام شماري روي کليه دانشجويان دکتري پرستاري (29 نفر) و اعضاي هيات علمي داراي مدرک دکتري پرستاري (17 نفر) دانشگاه علوم پزشکي تبريز از مهر 1395 تا خرداد 1396 انجام شد. در مرحله اول و دوم، براي استخراج گويه هاي پرسشنامه بدون ساختار اوليه و شناسايي تم هاي اصلي، از تحليل محتوي کيفي با رويکرد مرسوم استفاده گرديد. مرحله سوم، آغاز به کارگيري روش هاي کمي بود که در اين مرحله داده ها با استفاده از آمار توصيفي در نسخه 24 نرم افزار آماري SPSS مورد تحليل واقع شدند.
يافته ها: نتايج در 4 حوزه آموزشي، پژوهشي، باليني و مديريتي اجرايي طبقه بندي گرديد. اکثر اعضاي هيات علمي و دانشجويان دکتري بيان داشتند که کوريکولوم دکتري پرستاري نسبت به نيازهاي جامعه، نظام سلامت، حرفه پرستاري و حتي خود اساتيد/ فراگيران پاسخگو نمي باشد. دور شدن و غفلت از ماهيت اصلي مراقبت باليني رشته پرستاري و پرداختن به مسائل نسبتا حاشيه اي، ديگر چالش جدي وارد بر کوريکولوم دکتري پرستاري مي باشد.
بحث و نتيجه گيري: کوريکولوم دکتري پرستاري در ايران نيازمند بازنگري و اصلاح مجدد بر اساس نيازهاي روز جامعه مي باشد. لازمه تحقق اين هدف، آسيب شناسي اساسي دوره، بررسي خلأها و نيازهاي موجود در نظام سلامت، توجه به مسائل و مشکلات باليني و مراقبتي سيستم بهداشتي درماني کشور، ارزيابي کمي و کيفي سطوح مختلف آموزش پرستاري و در جايگاه بالاتر، مقطع دکتري پرستاري به عنوان سکان دار وجهه حرفه اي پرستاري، مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صاحبی حق، م.، و خدیوی، ا.، و سهیلی، ا.، و مقبلی، گ.، و خواجه گودری، م.، و ولی زاده، ل. (1396). چالش های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه, 15(6 (پی در پی 95)), 424-439. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296999



Vancouver : کپی

صاحبی حق محمدحسن، خدیوی اسداله، سهیلی امین، مقبلی گلشن، خواجه گودری محمد، ولی زاده لیلا. چالش های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه. 1396 [cited 2021July31];15(6 (پی در پی 95)):424-439. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296999



IEEE : کپی

صاحبی حق، م.، خدیوی، ا.، سهیلی، ا.، مقبلی، گ.، خواجه گودری، م.، ولی زاده، ل.، 1396. چالش های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه, [online] 15(6 (پی در پی 95)), pp.424-439. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296999.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 119 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی