مشخصات مقاله عنوان نشریه: جغرافيا و مخاطرات محيطي اطلاعات شماره: 1395 , دوره 5 , شماره 18 ; از صفحه 1 تا صفحه 15 . عنوان مقاله: ارزيابي ميزان آسيب پذيري شبکه معابر شهري در برابر زمين لرزه (نمونه موردي: شهرک باغميشه تبريز) نویسندگان: قنبري ابوالفضل*, سالكي ملكي محمدعلي, قاسمي معصومه آدرس: * دانشگاه تبریز، تبریز، ایران چکیده: بعد از وقوع زلزله، کارايي شبکه ارتباطي به علت فروريختن ساختمان ها و احتمال بسته شدن مسيرها به شدت کاهش مي يابد.شهر تبريز به عنوان پنجمين شهر پرجمعيت ايران (طبق سرشماري سال 1390) به خاطر واقع شدن روي پهنه هاي لرزه خيز و چند گسل فعال هميشه با معضل طبيعي وقوع زلزله روبرو بوده است که در اين ميان شهرک باغميشه جزو آسيب پذيرترين نقاط شهر از نظر قرارگيري در مجاورت گسل هاي فعال شهر است و از سوي ديگر به دليل نوساز بودن اين شهرک و ساخت وساز صورت گرفته، يکي از سوال هاي اساسي آن است که ميزان آسيب پذيري شبکه معابر به کار رفته در آن در هنگام زلزله چه مقدار است. اين پژوهش از نوع توصيفي و تحليلي بوده است و در اين راستا در مقاله حاضر ابتدا معيارهاي موثر در آسيب پذيري معابر شهري که عبارتند از درجه محصوريت، تعداد گره ها، قوس معابر، فاصله از مراکز خطر، شيب، مقاومت خاک، گسل و کيفيت سازه اي با استفاده از مطالعات کتابخانه اي و نظرخواهي از متخصصان امر شناسايي شده و با استفاده از مدل فازي-تاپسيس ميزان تاثير هر معيار و زير معيار مشخص شده است. سپس با استفاده از نقشه هاي پايه شهري در مقياس 2000/1، برداشت هاي ميداني و استفاده از تصاوير ماهواره اي هر يک از معيارها به لايه هاي اطلاعاتي مرتبط و هم نام با هر معيار مکاني جهت استفاده در محيط نرم افزار ARC GIS تبديل شدند. در نهايت با تلفيق مدل فازي- تاپسيس و توابع همپوشاني نرم افزار ARC GIS نقشه نهايي که نشان دهنده ميزان آسيب پذيري شبکه معابر شهرک باغميشه است در واحد پيکسل استخراج شده است. نتايج تحقيق حاضر، نشان دهنده آن است که از کل مساحت خيابان ها، 6 درصد از آسيب پذيري بسيار بالا، 22 درصد، آسيب پذيري بالا، 34 درصد از ميزان آسيب پذيري متوسط، 28 درصد از آسيب پذيري کم و 10 درصد از آسيب پذيري بسيار کمي برخوردارند. کلید واژه: زلزله(Q2)آسيب پذيري شبکه معابر(Q1)Fuzzy-Topsis(Q1)شهرک باغميشه(Q1)تبريز(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سوانح طبیعیپدافند غیرعاملشبکه معابرزمین لرزه ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي آسيب پذيري شبکه معابر شهري در برابر زلزله با رويکرد مديريت بحران مطالعه موردي: منطقه 1 شهر تبريزارزيابي آسيب پذيري شبکه ي معابر شهري در برابر زلزله هاي احتمالي (مطالعه ي موردي: منطقه ي 3 شهرداري تهران)ارزيابي آسيب پذيري لرزه اي در منطقه يک شهر تبريز با استفاده از مدل تحليل چند معياره فضاييآسيب پذيري معابر در شهرهاي لرزه خيز بر اساس مدل IHWP در ناحيه سه منطقه يک کلان شهر تبريزارزيابي توان شبکه معابر شهري و طراحي مناسب ترين شبکه هندسي معابر با رويکرد مديريت بحران با استفاده از GIS مقالات همایشی مرتبط: ارزیابی آسیب پذیری شبکه معابر در زمان بحران (نمونه موردی: منطقه شش شهر تهران)ارزیابی آسیب پذیری شبکه معابر شهری در برابر زلزله با تاکید بر شاخص های کالبدی جداره معبر (مطالعه موردی: منطقه 3 شهر زنجان)ارزیابی میزان آسیب پذیری مناطق شهری در برابر زلزله از منظر معیارهای فیزیکیبررسی آسیب پذیری مکانی شبکه های ارتباطی محلی در برابر زلزله نمونه موردی شهرک باغمیشهارزیابی آسیب پذیری فیزیکی در برابر زلزله به کمک مدل تحلیل پوششی داده ها و GIS (منطقه مورد مطالعه: شهر تهران) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 160 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی