5 SID.ir | ارائه مدلي براي رتبه بندي كيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه هاي علوم پزشكي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
ارائه مدلي براي رتبه بندي كيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه هاي علوم پزشكي
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مامايي، دانشكده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشكي كرمان، ايران
 
چکیده: 

مقدمه: در پژوهش هاي صورت گرفته از مدل سروكوال و تحليل شكاف براي ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي دانشگاه ها استفاده مي شود ولي اين روش ها نمي توانند دانشگاه ها را بر پايه كيفيت خدمات آموزشي رتبه بندي نمايند. در اين راستا اين پژوهش با هدف طراحي مدلي براي رتبه بندي كيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه هاي علوم پزشكي انجام شد.
روش ها: دراين پژوهش از تركيب دو روش كيفي و كمي استفاده شد. جامعه آماري در برگيرنده همه كارشناسان خبره بخش ارزشيابي دانشگاه هاي علوم پزشكي جنوب شرق كشور در سال 1393 (15 نفر) بود؛ كه به روش نمونه گيري غيراحتمالي در دسترس، همه كارشناسان به عنوان نمونه انتخاب شدند، كارشناسان ميزان ارزشمندي هركدام از معيار‏ها را در برابر معيارهاي ديگر در يك پرسشنامه طراحي شده بر پايه مقياس زوجي تعيين كردند و سپس داده ها با روش اي اچ پي در نرم افزار اكسپرت چويس 11 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: دراين پژوهش با استفاده از مدل سروكوال و روش اي اچ پي براي اولين بار مدلي براي رتبه بندي كيفيت خدمات آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي ايران ارائه شد. در مدل ارائه شده، معيار «هم خواني برنامه هاي درسي با نيازهاي بازار كار» بود، پس از آن معيار «تعداد آزمون هاي برگزارشده»، «چيرگي استادان در زمينه هاي علمي و عملي كتاب هاي درسي»، «ابزارهاي آموزشي مناسب» و «تجهيزات ايمني» به ترتيب بالاترين وزن را در ميان معيارها داشتند.
نتيجه گيري: مدل رتبه بندي خدمات آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي مي تواند زمان و هزينه هاي برنامه هاي ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي دانشگاه ها را كاهش دهد و به كارگزاران در ارائه خدمات آموزشي با كيفيت ياري نمايد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 203
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی