برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1396 , دوره  17 , شماره  79 ; از صفحه 132 تا صفحه 144 .
 
عنوان مقاله: 

ارائه مدلي براي رتبه بندي كيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه هاي علوم پزشكي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: در پژوهش هاي صورت گرفته از مدل سروكوال و تحليل شكاف براي ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي دانشگاه ها استفاده مي شود ولي اين روش ها نمي توانند دانشگاه ها را بر پايه كيفيت خدمات آموزشي رتبه بندي نمايند. در اين راستا اين پژوهش با هدف طراحي مدلي براي رتبه بندي كيفيت خدمات آموزشي در دانشگاه هاي علوم پزشكي انجام شد.
روش ها: دراين پژوهش از تركيب دو روش كيفي و كمي استفاده شد. جامعه آماري در برگيرنده همه كارشناسان خبره بخش ارزشيابي دانشگاه هاي علوم پزشكي جنوب شرق كشور در سال 1393 (15 نفر) بود؛ كه به روش نمونه گيري غيراحتمالي در دسترس، همه كارشناسان به عنوان نمونه انتخاب شدند، كارشناسان ميزان ارزشمندي هركدام از معيار‏ها را در برابر معيارهاي ديگر در يك پرسشنامه طراحي شده بر پايه مقياس زوجي تعيين كردند و سپس داده ها با روش اي اچ پي در نرم افزار اكسپرت چويس 11 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: دراين پژوهش با استفاده از مدل سروكوال و روش اي اچ پي براي اولين بار مدلي براي رتبه بندي كيفيت خدمات آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي ايران ارائه شد. در مدل ارائه شده، معيار «هم خواني برنامه هاي درسي با نيازهاي بازار كار» بود، پس از آن معيار «تعداد آزمون هاي برگزارشده»، «چيرگي استادان در زمينه هاي علمي و عملي كتاب هاي درسي»، «ابزارهاي آموزشي مناسب» و «تجهيزات ايمني» به ترتيب بالاترين وزن را در ميان معيارها داشتند.
نتيجه گيري: مدل رتبه بندي خدمات آموزشي دانشگاه هاي علوم پزشكي مي تواند زمان و هزينه هاي برنامه هاي ارزيابي كيفيت خدمات آموزشي دانشگاه ها را كاهش دهد و به كارگزاران در ارائه خدمات آموزشي با كيفيت ياري نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محمدی سلیمانی، م.، و سنجری، ش.، و درتاج، ف.، و دلاور، ع.، و شکری، ح. (1396). ارائه مدلی برای رتبه بندی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, 17(79), 132-144. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296855



Vancouver : کپی

محمدی سلیمانی محمدرضا، سنجری شهرزاد، درتاج فریبرز، دلاور علی، شکری حسین. ارائه مدلی برای رتبه بندی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396 [cited 2021May09];17(79):132-144. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296855



IEEE : کپی

محمدی سلیمانی، م.، سنجری، ش.، درتاج، ف.، دلاور، ع.، شکری، ح.، 1396. ارائه مدلی برای رتبه بندی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی, [online] 17(79), pp.132-144. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296855.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 142 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی