برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1396 , دوره  9 , شماره  2 ; از صفحه 59 تا صفحه 70 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي نقش ميانجي اضطراب و افسردگي در رابطه بين سبک هاي دلبستگي با رضايت شغلي معلمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: هدف از اين پژوهش، بررسي نقش ميانجي اضطراب و افسردگي در رابطه بين سبک هاي دلبستگي با رضايت شغلي معلمان بود.
روش بررسي: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگي مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه معلمان مدارس شهر جاجرم در سال 1394 به تعداد 210 نفر بود که بر اساس جدول نمونه گيري کرجسي و مورگان تعداد 136 نفر (60 زن و 76 مرد) به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب گرديد. جهت جمع آوري داده ها از مقياس دلبستگي بزرگسالان (کولينز و ريد، 1990)، پرسشنامه سلامت عمومي
GHQ (گلدبرگ و ويليامز، 1988)، شاخص توصيف شغلي (اسميت و همکاران، 1989) استفاده شد. داده هاي جمع آوري شده توسط نرم افزارهاي SPSS و AMOS و با استفاده از روش آماري همبستگي پيرسون و تحليل مسير تجزيه و تحليل شد.
نتايج: نتايج نشان داد، سبک دلبستگي ايمن با اضطراب و افسردگي رابطه منفي معناداري (
p<0.001) دارد. همچنين سبک دلبستگي ايمن با رضايت شغلي رابطه مثبت معناداري (p<0.05) دارد. همينطور بين اضطراب و افسردگي با رضايت شغلي رابطه منفي معناداري (p<0.05) وجود دارد.
نتيجه گيري: سبک دلبستگي ايمن با کاهش اضطراب، رضايت شغلي معلمان را افزايش مي دهد و سبک دلبستگي دوسوگرا با افزايش اضطراب، رضايت شغلي معلمان را کاهش مي دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امانی، م.، و شباهنگ، م. (1396). بررسی نقش میانجی اضطراب و افسردگی در رابطه بین سبک های دلبستگی با رضایت شغلی معلمان. طب کار, 9(2), 59-70. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296848



Vancouver : کپی

امانی ملاحت، شباهنگ محمدجواد. بررسی نقش میانجی اضطراب و افسردگی در رابطه بین سبک های دلبستگی با رضایت شغلی معلمان. طب کار. 1396 [cited 2021May16];9(2):59-70. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296848



IEEE : کپی

امانی، م.، شباهنگ، م.، 1396. بررسی نقش میانجی اضطراب و افسردگی در رابطه بین سبک های دلبستگی با رضایت شغلی معلمان. طب کار, [online] 9(2), pp.59-70. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296848.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 0 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی