مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي اطلاعات شماره: 1396 , دوره 17 , شماره 79 ; از صفحه 50 تا صفحه 59 . عنوان مقاله: تحليل كيفيت آزمون عيني ساختارمند باليني در دانشگاه علوم پزشكي تهران نویسندگان: مرتاض هجري سارا, جليلي محمد* آدرس: * گروه طب اورژانس، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران چکیده: مقدمه: با رواج آزمون هاي مبتني بر عملكرد، استفاده از شاخص هاي مناسب براي اطمينان از كيفيت آنها ضروري است. اين مطالعه به بررسي متريك هاي آزمون عيني ساختارمند باليني (Objective Structured Clinical Examination) مي پردازد.روش ها: در اين مطالعه توصيفي مقطعي درده ايستگاه آزمون OSCE پيش كارورزي سال 91 دانشگاه علوم پزشكي، نمره حدنصاب به روش رگرسيون مرزي تعيين شد و ميزان ردي محاسبه گرديد. ريشه ميانگين مربعات خطا (Root Mean Square Error) براي تخمين ميزان خطاي حدنصاب به كار رفت. ثبات دروني آزمون با آلفاي كرونباخ محاسبه و سپس مقدار خطاي استاندارد اندازه گيري (Standard Error of Measurement) تعيين شد. براي هر ايستگاه شاخص هاي آلفا در صورت حذف، R2، تمايز بين درجات، دشواري و تميز به دست آمد.نتايج: در اين آزمون266 نفر از دانشجويان شركت نمودند.نمره حدنصاب كل 52.55 از 100 به دست آمد. 4 نفر (1.5 درصد) در آزمون رد شدند و RMSE معادل 0.45 بود. نمره 4.84SEM و آلفاي كرونباخ آزمون 0.70 محاسبه شدند كه در صورت حذف هر يك از ايستگاه ها بين 0.64 تا 0.70 متغير بود. مقدار R2 از 0.16 تا 0.85 به دست آمد. شاخص تمايز بين درجات از 0.66 تا 1.93 بود. دامنه سختي و تميز به ترتيب 0.89-0.71 و 0.44-0.12 بود.نتيجه گيري: ثبات دروني، خطاي آزمون و خطاي حدنصاب در حد قابل قبول بود. تمام ايستگاه ها از لحاظ آلفا در صورت حذف آيتم مطلوب بودند. R2 در دو ايستگاه از حد مطلوب پايين تر بود. تمايز بين درجات به غير از يك ايستگاه خوب بود. ايستگاه ها نه چندان دشوار با قابليت تميز نه چندان بالا بودند كه در آزمون معياري مطلوب محسوب مي شود. کلید واژه: تحليل آزمون(Q1)سايكومتريك(Q1)آزمون عيني ساختارمند باليني(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ASSESSING THE RELIABILITY OF THE BORDERLINE REGRESSION METHOD AS A STANDARD SETTING PROCEDURE FOR OBJECTIVE STRUCTURED CLINICAL EXAMINATION INVESTIGATING DISPARITY BETWEEN GLOBAL GRADES AND CHECKLIST SCORES IN OSCES QUANTIFYING ERROR IN OSCE STANDARD SETTING FOR VARYING COHORT SIZES: A RESAMPLING APPROACH TO MEASURING ASSESSMENT QUALITY مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي تحليلي آزمون هاي چهار گزينه اي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در نيمسال دوم80-79تعيين حدنصاب (cutpoint) دور كمر در ارتباط با فشار خون در جمعيت ايرانيبررسي حد نصاب قبولي در درس نشانه شناسي در آزمون باليني ساختارمند عيني دانشجويان پزشکي مشهد در سال 1394 مقايسه نمره حد نصاب و ميزان قبولي شرکت کنندگان در آزمون عيني ساختارمند باليني با استفاده از چهار روش مختلف تعيين استاندارد: نمره ثابت، آنگوف، رگرسيون مرزي و کوهنبررسي ديدگاه، بازخورد و عملکرد دانشجويان پرستاري و مامايي نسبت به روش ارزشيابي آزمون باليني ساختارمند عيني مقالات همایشی مرتبط: بررسی روایی آزمون OSCE دستیاری سال 1388 از دیدگاه دستیاران داخلی شرکت کننده در آزمونبررسی شاخص های تنوع گونه ای پرندگان تالاب شادگان و ارتباط آن با آلودگیبهینه سازی و تسریع فرایند کشف خطا در آزمون رگرسیون نرم افزارگزارش تجربه و کارکرد ارزشیابی میزان رضایت دانشجویان هوشبری و اتاق عمل از ارزشیابی مهارت بالینی آنها با استفاده از آزمون بالینی با ساختار عینی (OSCE)ارزیابی کیفیت آزمون های پایان ترم دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان- نیم سال دوم سال تحصیلی 92-91 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 62 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی