3 SID.ir | علاقه دانشجويان به رشته تحصيلي خود و عوامل موثر بر آن: ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

علاقه دانشجويان به رشته تحصيلي خود و عوامل موثر بر آن: ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي كاشان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاري داخلي جراحي، دانشكده پرستاري، دانشكده پرستاري، دانشگاه علوم پزشكي كاشان، كاشان، ايران
 
چکیده: 

مقدمه: علاقه دانشجويان رشته هاي علوم پزشكي به رشته تحصيلي خود، باعث افزايش حس مسووليت پذيري و افزايش كارايي تحصيلي آنها و نيز بهبود خدمات نظام سلامت مي گردد. اين مطالعه با هدف بررسي ميزان علاقه دانشجويان به رشته تحصيلي خود و عوامل موثر بر آن در دانشگاه علوم پزشكي كاشان انجام شد.
روش ها: در اين مطالعه توصيفي مقطعي، 540 دانشجو از رشته هاي مختلف علوم پزشكي كاشان، با روش نمونه گيري سهميه اي وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از آمار توصيفي، آزمون t، آناليز واريانس و آزمون همبستگي پيرسون تجزيه و تحليل شد.
نتايج: ميانگين علاقه دانشجويان به رشته خود
75.69 (از صد نمره) بود. اكثر دانشجويان اظهار داشتند كه رشته تحصيلي خود را با آگاهي انتخاب كرده اند 76.5)%). بين سن و ميزان علاقه همبستگي نسبتا ضعيف، معكوس و معناداري مشاهده شد (p=0.25, r=0.1). در بين عوامل موثر بر علاقه، بيش ترين عامل «مفيد بودن براي جامعه» و «جايگاه رشته در جامعه» بر علاقه دانشجويان به رشته تحصيلي شان اثر داشت، درحالي كه دبيران آموزش و پرورش ضعيف ترين نقش را داشتند.
نتيجه گيري: نمرات علاقه، در دانشجويان با سن بالاتر، نسبتا كم تر بود. با توجه به تاثير جايگاه اجتماعي و احساس مفيد بودن، در ايجاد و حفظ علاقه به حرفه، بايد در طول تحصيل دانشجويان كوشيد تا احساس مفيد بودن براي جامعه در دانشجويان تقويت شود. همچنين، لازم است ظرفيت پذيرش دانشجو با توجه به ظرفيت بازار كار تعيين شود.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 582
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی