3 SID.ir | تاثير آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر خودنظم دهي دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه دوم
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر خودنظم دهي دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه دوم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر خودنظم دهي دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش را تمامي دانش آموزان پسر پايه اول دوره متوسطه دوم ناحيه دو شهر اردبيل در سال تحصيلي 95-1394 تشکيل مي دادند که از ميان آنها با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، 60 دانش آموز انتخاب شده و به طور تصادفي در گروه آزمايش (30 نفر) و گروه کنترل (30 نفر) جايگزين شدند. به شرکت کنندگان گروه آزمايش، 6 جلسه مهارت هاي تفکر انتقادي آموزش داده شد. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه خودنظم دهي بوفارد استفاده شد. داده ها با روش آماري کواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان داد که فرضيه پژوهش مبني بر تاثير آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر خودنظم دهي دانش آموزان مورد تاييد قرار گرفته است. بدين صورت که ميانگين نمره هاي پس آزمون دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل به طور معناداري در خودنظم دهي بيشتر بود. بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي در افزايش خودنظم دهي دانش آموزان تاثير معناداري دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 155
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی