برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1395 , دوره  10 , شماره  35 ; از صفحه 149 تا صفحه 162 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر خودنظم دهي دانش آموزان پايه اول دوره متوسطه دوم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر خودنظم دهي دانش آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش را تمامي دانش آموزان پسر پايه اول دوره متوسطه دوم ناحيه دو شهر اردبيل در سال تحصيلي 95-1394 تشکيل مي دادند که از ميان آنها با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي، 60 دانش آموز انتخاب شده و به طور تصادفي در گروه آزمايش (30 نفر) و گروه کنترل (30 نفر) جايگزين شدند. به شرکت کنندگان گروه آزمايش، 6 جلسه مهارت هاي تفکر انتقادي آموزش داده شد. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه خودنظم دهي بوفارد استفاده شد. داده ها با روش آماري کواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها نشان داد که فرضيه پژوهش مبني بر تاثير آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي بر خودنظم دهي دانش آموزان مورد تاييد قرار گرفته است. بدين صورت که ميانگين نمره هاي پس آزمون دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل به طور معناداري در خودنظم دهي بيشتر بود. بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که آموزش مهارت هاي تفکر انتقادي در افزايش خودنظم دهي دانش آموزان تاثير معناداري دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شیخ الاسلامی، ع. (1395). تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر خودنظم دهی دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه دوم. پژوهش در نظام های آموزشی, 10(35), 149-162. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296790



Vancouver : کپی

شیخ الاسلامی علی. تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر خودنظم دهی دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه دوم. پژوهش در نظام های آموزشی. 1395 [cited 2021May15];10(35):149-162. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296790



IEEE : کپی

شیخ الاسلامی، ع.، 1395. تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی بر خودنظم دهی دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه دوم. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 10(35), pp.149-162. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=296790.



 

 
بازدید یکساله 156 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی