6 SID.ir | مطالعه و بررسي تاثير اجراي خط مشي هاي آموزش عالي کشور با توجه به ارزيابي برنامه هاي سوم و چهارم و پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران بر عملکرد وزارت علوم و تحقيقات و فناوري
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مطالعه و بررسي تاثير اجراي خط مشي هاي آموزش عالي کشور با توجه به ارزيابي برنامه هاي سوم و چهارم و پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران بر عملکرد وزارت علوم و تحقيقات و فناوري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علامه طباطبائی
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش مطالعه و بررسي خط مشي هاي احراز شده در برنامه هاي سوم تا پنجم توسعه در زمينه آموزش عالي با تاکيد بر تاثير اين خط مشي ها بر عملکرد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامه ها، عملکرد وزارت علوم و ميزان تحقيق هر يک از خط مشي ها و اهداف مرتبط با هر يک از سه برنامه و در نهايت ارائه الگويي با توجه به تجربيات پيشين براي فرايند تحقق اجراي خط مشي برنامه هاي توسعه علم و فناوري برنامه ششم توسعه مي باشد. روش اين پژوهش «کيفي» با رويکرد «گراندد تئوري» است. براي جمع آوري داده ها از ابزار مصاحبه نيمه ساختار يافته با 10 نفر از متخصصان و متوليان و برنامه ريزان فعال در زمينه آموزش عالي و ساختار دولتي تصميم گيرنده در باب خط مشي هاي آموزش عالي و برنامه هاي توسعه جمهوري اسلامي استفاده شده است. تجزيه و تحليل داده ها با اتخاذ «روش تحليل تفسيري اشتراوس و کوربين» و انجام فرايند کدگذاري باز و محوري صورت گرفته و در نتايج تحقيق بر اين نکات تاکيد مي شود که «کيفيت مداري در آموزش عالي» به عنوان مقوله محوري اجراي خط مشي برنامه هاي توسعه علم و فناوري بر مبناي شرايط علي «مديريت راهبردي آموزش عالي» در جامعه محقق مي شوند. «توسعه متوازن دروندادها و بروندادهاي نظام علم و فناوري» شامل پيامدهاي تلاش براي اجراي خط مشي برنامه هاي توسعه علم و فناوري با در نظر گرفتن «زيرساخت هاي مالي و انساني» (به عنوان زمينه الگو) طراحي و تبيين شده و منجر به تحقق پيامدها يا «تحقق خط مشي هاي علم و فناوري» مي شوند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 92
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی