5 SID.ir | مدل علي پيش بيني عملکرد درس زبان انگليسي: نقش ارزش تکليف، خودکارآمدي زبان انگليسي، ادراک از ساختار هدفي کلاس، اضطراب زبان خارجي و راهبردهاي شناختي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مدل علي پيش بيني عملکرد درس زبان انگليسي: نقش ارزش تکليف، خودکارآمدي زبان انگليسي، ادراک از ساختار هدفي کلاس، اضطراب زبان خارجي و راهبردهاي شناختي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين باورهاي انگيزشي فردي و محيطي با يادگيري زبان انگليسي به واسطه اضطراب زبان انگليسي و راهبردهاي شناختي يادگيري خودتنظيمي بوده است. رابطه متغيرها در قالب يک مدل علي مورد بررسي قرار گرفت. جامعه اين پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه شهر قم بوده و نمونه اي شامل 313 نفر از دانش آموزان دختر چهارم دبيرستان ناحيه 1 و 3 شهر قم در سال تحصيلي 95- 94 به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارت بودند از: دو خرده مقياس ارزش تکليف و راهبردهاي شناختي پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي براي يادگيري (پينتريچ و همکاران، 1991)، مقياس خودکارآمدي زبان انگليسي چنگ (2001)، پرسش نامه اضطراب در کلاس زبان خارجي (هورويتز و همکاران، 1986) و زيرمقياس ساختار هدف هاي ادراک شده کلاس درس (ميگلي و همکاران، 2000). اين مدل به روش تحليل مسير آزمون شد و برازش آن با داده ها تاييد شد. نتايج حاصل از آزمون مدل و تحليل هاي واسطه اي نشان داد که راهبردهاي شناختي در رابطه بين ارزش و خودکارآمدي و اهداف تبحري با عملکرد زبان و همچنين متغير اضطراب در رابطه بين ارزش تکليف و اهداف اجتنابي و اهداف عملکردي با عملکرد زبان نقش واسطه اي دارند. متغيرهاي ارزش، خودکارآمدي، اهداف تبحري، عملکردي و اجتنابي 30 درصد از نمرات اضطراب و 34 درصد از نمرات راهبردهاي شناختي را تبيين مي کنند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 113
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی