4 SID.ir | اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي در تکانشگري نوجوانان دختر داراي علائم اختلال سلوک
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش مهارت هاي ارتباطي در تکانشگري نوجوانان دختر داراي علائم اختلال سلوک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی
 
چکیده: 

براي حل مشکلات روزافزون در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک، برنامه هاي درماني مختلفي ابداع شده است، که از جمله مهم ترين آن ها مي توان به مواردي مانند مداخلات رفتاري، آموزش مهارت هاي اجتماعي، آموزش خانواده و خانواده درماني و مداخلات دارويي اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي برنامه آموزش مهارت هاي ارتباطي در تکانشگري نوجوانان دختر داراي علائم اختلال سلوک، طراحي شده است. نخست به مدارس راهنمايي دخترانه استان البرز که در دسترس بوده، مراجعه شده و در مقطع راهنمايي (محدوده سني 12 تا 15 سال)، پرسشنامه اختلال سلوک اجرا شد. پس از اين که افراد داراي نمرات بالا در پرسشنامه اختلال سلوک (افرادي که پس از محاسبه نمرات تمام مقياس ها و رسم نيمرخ CBCL، قله نيمرخ شان در طيف باليني قرار گرفت)، از بين مجموع 90 شرکت کننده انتخاب گشته و تحت مصاحبه ساختار يافته بر اساس DSM_ IV_ TR قرار گرفتند، در نهايت 30 نفر که ملاک هاي ورود به مطالعه را تامين کردند، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس اين 30 نفر به طور تصادفي به دو گروه پانزده تايي آزمايش و کنترل تقسيم گشته و هر دو گروه به نسخه فارسي پرسشنامه هاي تکانشگري (BIS) پاسخ دادند. گروه آزمايش، آموزش مهارت هاي ارتباطي را به شکل گروهي دريافت نموده و گروه کنترل هيچ مداخله اي را دريافت نکرد. مداخلات آزمايشي طي 10جلسه براي گروه آزمايش به اجرا درآمد. در پايان جلسه دهم، مجددا هر 30 شرکت کننده به پرسشنامه تکانشگري مرحله نخست، پاسخ دادند. نتايج به دست آمده نشان داد که در سطح معناداري 5% خطا، ارتباط معناداري بين آموزش مهارت هاي ارتباطي و کاهش علائم تکانشگري نوجوانان داراي اختلال سلوک وجود دارد. بنابراين آموزش مهارت هاي ارتباطي موجب کاهش علائم تکانشگري (مولفه هاي شناختي و بي برنامگي آن) مي گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 338
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی