4 SID.ir | نقش تعلل ورزي، خود تنظيم گري و باورهاي فرا شناختي در پيش بيني فرسودگي تحصيلي دانش آموزان دختر دوره متوسطه
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نقش تعلل ورزي، خود تنظيم گري و باورهاي فرا شناختي در پيش بيني فرسودگي تحصيلي دانش آموزان دختر دوره متوسطه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر نقش تعلل ورزي، خود تنظيم گري و باورهاي فرا شناختي در پيش بيني فرسودگي تحصيلي دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر مشکين شهر در سال تحصيلي 92-91 تشکيل مي دهند. آزمودني هاي پژوهش شامل 120 نفر از دانش آموزان دختر شهر مشکين شهر بود که به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از بين مدارس اين شهر انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از مقياس تعلل ورزي دانش آموزان (PASS)، مقياس خود تنظيم گري، مقياس باورهاي فراشناختي و مقياس فرسودگي تحصيلي استفاده شد. يافته ها به روش آماري ضريب همبستگي، رگرسيون چندمتغيري و تحليل مسير تجزيه و تحليل شدند. نتايج ضريب همبستگي نشان داد که ارتباط مثبت و معني داري بين باورهاي فراشناختي، تعلل ورزي با فرسودگي تحصيلي وجود دارد (p<0.001). همچنين بين خودتنظيمي با فرسودگي ارتباط منفي و معني داري وجود دارد (p<0.001). نتايج تحليل مسير نشان دادند که تعلل ورزي و باورهاي فراشناختي به واسطه خود تنظيم گري بر فرسودگي تحصيلي تاثير مي گذارند. دانش آموزاني که با خود تنظيم گري بيشتر از راهبردهاي شناختي و فراشناختي بيشتري استفاده مي کردند. تعلل ورزي پايين تري داشتند و در نتيجه پيشرفت تحصيلي آنها بيشتر بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 210
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی