4 SID.ir | تدوين چارچوب طراحي بازي هاي رايانه اي آموزشي موضوعات شناختي در سطح خرد و بررسي ميزان اثربخشي آن در يادگيري اصول

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تدوين چارچوب طراحي بازي هاي رايانه اي آموزشي موضوعات شناختي در سطح خرد و بررسي ميزان اثربخشي آن در يادگيري اصول

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تدوين چهارچوب طراحي بازي هاي رايانه اي براي يادگيري انواع موضوعات شناختي و بررسي ميزان اثربخشي آن در يادگيري اصول بود. براي رسيدن به اين هدف از روش تحقيق ترکيبي استفاده شد. در بخش کيفي براي بدست آوردن چهارچوب از تحليل استقرايي و در بخش کمي براي اعتباريابي دروني از نظر متخصصان به روش پيمايشي پرسشنامه اي و همچنين براي ارزيابي اعتبار بيروني از روش آزمايشي پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. با تحليل داده هاي مربوط به مکانيک هاي بازي هاي رايانه اي، 32 مکانيک مهم بازي هاي رايانه اي استخراج شد و با آموزش انواع موضوعات شناختي مطابقت داده شد. مکانيک هاي پيشنهادشده جهت اعتباريابي دروني به 25 متخصص آموزش و بازي سازي ارسال شد و نتايج تحليل حاصل از ارزيابي اعتبار دروني چهارچوب نشان داد که چهارچوب پيشنهادي براي آموزش موضوعات شناختي، از اعتبار مناسب و خوبي برخوردار است. همچنين جهت بدست آوردن اعتبار بيروني چهارچوب پيشنهادي در يادگيري اصول، بر روي 40 دانش آموز در گروه هاي کنترل و گواه اجرا شد. نتايج تحليل کواريانس براي بررسي ميزان اثربخشي و اعتباريابي بيروني نيز نشان داد که بين بازي طراحي شده بر اساس چهارچوب پيشنهادي و بازي موجود تفاوت معناداري وجود دارد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 138
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی