6 SID.ir | تحليل پديدارشناسانه ادراک و تجربه زيسته معلمان مدارس ابتدايي از نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشيابي توصيفي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل پديدارشناسانه ادراک و تجربه زيسته معلمان مدارس ابتدايي از نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشيابي توصيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران، گروه روش ها و برنامه هاي آموزشي، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش، تحليل ادراک معلمان در خصوص نقاط ضعف و قوت ناشي از اجراي برنامه ارزشيابي توصيفي در مدارس ابتدايي است. سعي شد تا با استفاده از رويکرد تفسيرگرايانه به بازسازي معنايي ادراک معلمان از نقاط قوت و ضعف نظام ارزشيابي موسوم به ارزشيابي توصيفي پرداخته و نشان دهيم که اين مشارکت کنندگان، چه درک و ارزيابي، نسبت به ضعف ها و نقاط قوت طرح ارزشيابي توصيفي دارند. به منظور گردآوري داده ها از مصاحبه کيفي نيمه ساختارمند استفاده شد. با استفاده از نمونه گيري هدفمند، پس از انجام 23 مصاحبه با معلمان که عمدتا معلمان باسابقه، داراي گرايش تحصيلي آموزش ابتدايي بودند اشباع داده ها حاصل شد. تحليل عميق ديدگاه هاي معلمان، موجب شناسايي و دسته بندي شش نقطه ضعف نظير «کاهش شوق، حساسيت و انگيزه تلاش دانش آموزان نسبت به يادگيري و تحصيل» و «افزايش افت يادگيري و دامن زدن به کم سوادي دانش آموزان»، و هشت نقطه قوت برنامه ارزشيابي توصيفي، نظير «حذف زحمت معلمان براي نگارش فهرست اسامي دانش آموزان» و «امکان استفاده از روش هاي متعدد در ارزيابي دانش آموزان»، گرديد. يافته ها نشان داد که معلمان مصاحبه شونده، پيامدهاي متفاوتي را از اثرات اجراي برنامه ارزشيابي توصيفي، تجربه کرده اند و در مجموع با چالش هاي مضاعفي در فرايند ياددهي يادگيري خود روبرو هستند که در مقاله حاضر به برخي از آن ها پرداخته شده است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 208
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی