3 SID.ir | نقش واسطه اي خودكارآمدي در رابطه ويژگي هاي شخصيتي با مهارت اجتماعي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نقش واسطه اي خودكارآمدي در رابطه ويژگي هاي شخصيتي با مهارت اجتماعي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مديريت آموزشي، دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامي
 
چکیده: 

هدف از انجام اين پژوهش تبيين نقش واسطه اي خودكارآمدي در رابطه ويژگي هاي شخصيتي با مهارت اجتماعي دانش آموزان بوده است. به لحاظ ماهيت و اهداف، اين پژوهش از نوع كاربردي و براي اجراي آن از روش همبستگي استفاده شد. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول مدارس غير انتفاعي ناحيه 2 شيراز در سال تحصيلي 95 94 بود كه با استفاده از روش خوشه اي تك مرحله اي تعداد 4 مدرسه انتخاب شد و در هر مدرسه كلاس هاي هفتم انتخاب و سپس به 140 نفر از دانش آموزان پرسش نامه ها جهت تكميل داده شد. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش پرسش نامه مهارت اجتماعي ماتسون، خودكارآمدي عمومي شرر و ويژگي هاي شخصيتي نئو استفاده شده است. داده ها در دو سطح آمار توصيفي (ميانگين و انحراف استاندارد) و آمار استنباطي (ماتريس همبستگي، تحليل رگرسيون و تحليل مسير) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان دادند كه انعطاف پذيري و برون گرايي با مهارت اجتماعي، هم چنين، انعطاف پذيري با خودكارآمدي رابطه معنادار ندارد. بين خودكارآمدي با مهارت اجتماعي رابطه مستقيم معنادار وجود دارد. ويژگي هاي شخصيتي روان رنجورگرا و وظيفه شناسي قادر به پيش بيني خودكارآمدي مي باشند. بنابراين، خودكارآمدي در رابطه با ويژگي هاي شخصيتي و مهارت اجتماعي نقش ميانجي را ايفا مي كند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 228
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی