4 SID.ir | تعيين ميزان بهينه تزريق گاز دي نيتروژن مونواكسيد به موتور انژكتوري بنزيني جهت كاهش آلايندگي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تعيين ميزان بهينه تزريق گاز دي نيتروژن مونواكسيد به موتور انژكتوري بنزيني جهت كاهش آلايندگي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مهندسی بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه ایلام
 
چکیده: 

آلاينده هاي خروجي از وسايل نقليه موتوري جزء خطرناك ترين آلاينده ها هستند و عامل 50 تا 90 درصد آلودگي هوا به شمار مي روند. با رشد چشمگير وسايل نقليه موتوري و با توجه به ميزان آلايندگي آنها، امروزه پژوهش هاي بسياري در زمينه بهينه سازي موتورهاي وسايل نقليه موتوري در راستاي كاهش آلايندگي ها توسط پژوهشگران صورت گرفته است. هدف اين تحقيق بررسي اثر تزريق گاز دي نيتروژن مونواكسيد به هواي ورودي موتور بنزيني انژكتوري بر آلايندگي هاي خروجي در سه سرعت دوراني و تعيين مقدار بهينه درصد گاز دي نيتروژن مونواكسيد و سرعت دوراني است. در اين راستا، هوا با گاز دي نيتروژن مونواكسيد در غلظت هاي 0، 4، 8، 12 و 16 درصد مخلوط گرديد و به موتور تزريق شد. سپس تاثير آن بر آلاينده ها، مورد اندازه گيري قرار گرفت. هر يك از آلاينده ها نسبت به درصد دي نيتروژن مونواكسيد موجود در هواي موتور و سرعت دوراني در سه بعد مدل سازي و با استفاده از الگوريتم ژنتيك بهينه سازي شدند. نتايج به دست آمده نشان داد كه با افزايش ميزان غلظت دي نيتروژن مونواكسيد موجود در هواي ورودي موتور، ميزان CO و HC كاهش چشمگير و ميزان CO2 و NOx افزايش مي يابند. همچنين با افزايش سرعت دوراني موتور همزمان با افزايش ميزان غلظت دي نيتروژن مونواكسيد، ميزان CO، CO2،HC  و NOx كاهش داشتند. ميزان غلظت دي نيتروژن مونواكسيد و سرعت دوراني بهينه به دست آمده از روش الگوريتم ژنتيك براي آلايندگي به ترتيب برابر 14.54 درصد و 3184rpm مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 80
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی