4 SID.ir | اثربخشي آموزش هوش هيجاني بر كيفيت زندگي بيماران مبتلا به نشانگان سندرم روده تحريك پذير

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش هوش هيجاني بر كيفيت زندگي بيماران مبتلا به نشانگان سندرم روده تحريك پذير

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسي باليني، دانشگاه ازاد اسلامي، واحد خمين
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشي آموزش هوش هيجاني بر كيفيت زندگي بيماران مبتلا به سندرم روده تحريك پذير انجام شد. طرح پژوهش از نوع مطالعات نيمه آزمايشي با پيش آزمون، پس آزمون به همراه گروه گواه بود. جامعه آماري پژوهش شامل تمامي افراد مبتلا به نشانگان روده تحريك پذير مراجعه كننده به پزشكان متخصص گوارش و مراكز و درمانگاههاي شهر تهران در سال 1395 بود. بدين منظور، براي اطمينان يافتن از تشخيص، تمامي درمانجويان داراي تشخيص اين نشانگان به وسيله پژوهشگر و بر مبناي معيار هاي تشخيصي نشانگان روده تحريك پذير مورد مصاحبه تشخيصي قرار گرفتند و سپس بار عايت تمايل به شركت در جلسه هاي آموزشي به گونه تصادفي 18 نفر در گروه آزمايش و 18 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. روش كار بدين صورت بود كه پس از اجراي پيش آزمون در گروه آزمايش، آموزش هوش هيجاني به افراد گروه آزمايش ارايه شد و در گروه گواه آموزش به آن ها ارايه نشد. آنگاه پس آزمون از هردو گروه انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسش نامه كيفيت زندگي سازمان بهداشت جهاني (1989) بود و براي تحليل داده ها از آزمون تحليل كوواريانس چندمتغيره و تك متغيره استفاده شد. در نهايت، يافته ها نشان داد كه آموزش هوش هيجاني منجر به ارتقاي كيفيت زندگي در افراد مبتلا به نشانگان روده تحريك پذير شده است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 137
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی