4 SID.ir | تاثير برنامه آموزشي مثبت نگري بر شادکامي و باورهاي غيرمنطقي نوجوانان بزهکار

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير برنامه آموزشي مثبت نگري بر شادکامي و باورهاي غيرمنطقي نوجوانان بزهکار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسي و آموزش کودکان استثنايي، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه تهران، تهران، ايران
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش بررسي تاثير برنامه آموزشي مثبت نگري بر شادکامي و باورهاي غير منطقي نوجوانان بزهکار بود. اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي بود که به شکل پيش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه مورد پژوهش به صورت نمونه گيري هدفمند 30 نفر انتخاب و سپس (15 نفر در گروه آزمايش و 15 نفر در گروه کنترل) به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمايش هشت جلسه نود دقيقه اي مثبت نگري را دريافت کردند. همه آزمودني ها با استفاده از پرسشنامه شادکامي آکسفورد آرگايل و پرسشنامه باورهاي غيرمنطقي جونز ارزيابي شدند. نتايج حاصل از تحليل کوواريانس بيانگر آن بود که ارايه مداخله آموزش مثبت نگري باعث افزايش معنادار شادکامي و کاهش نمره کل باورهاي غير منطقي شد. نتايج اين پژوهش نشان داد که از روش آموزش مهارت مثبت نگري مي توان به عنوان روشي کارآمد براي کاهش باورهاي غيرمنطقي و افزايش شادکامي نوجوانان بزهکار استفاده نمود.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 76
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی