4 SID.ir | بررسي تاثير آموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتي سالمندان مبتلا به ديابت

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش توسط گروه همتا بر خودمراقبتي سالمندان مبتلا به ديابت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان
 
چکیده: 

زمينه و هدف: شيوع بيماري هاي مزمن در دوران سالمندي از جمله ديابت با آموزش رفتارهاي خودمراقبتي به خصوص از طريق گروه همتا قابل کنترل است. با توجه به اينکه بيماران مسن شرايط ويژه اي دارند و دچار عوارض بيشتري هستند، لذا آموزش خودمراقبتي در اين بيماران از اهميت ويژه اي برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش با گروه همتا بر خودمراقبتي سالمندان مبتلا به ديابت در مراکز منتخب سلامت شهر اصفهان اجرا شده است.
روش بررسي: کارآزمايي باليني حاضر به مقايسه 21 سالمند مبتلا به ديابت بالاي 65 سال دريافت کننده آموزش توسط آموزش دهنده همتا و 23 سالمند دريافت کننده آموزش توسط آموزش دهنده غير همتا (آموزش توسط محقق) پرداخته است (طي 4 ماه). نمونه ها به روش تخصيص تصادفي در دو گروه قرار گرفتند. رفتارهاي خودمراقبتي توسط پرسشنامه، در 4 حيطه رژيم غذايي، ورزش، تست گلوکز و مصرف داروهاي ديابت بررسي شد و نتايج بين دو گروه مقايسه شدند. جهت آزمون هاي آماري از آزمون
t مستقل و جهت مقايسه سه زمان در يک گروه از آناليز واريانس با مشاهدات تکراري استفاده گرديد.
يافته ها: نمره کل خودمراقبتي در گروه آزمون به طور معني داري از
31±5.61 به 42±7.01 بلافاصله بعد مداخله و 35.55±5.11 يک ماه بعد از مداخله افزايش يافت، درصورتي که در گروه کنترل افزايش معني دار نبود. در مقايسه حيطه هاي مختلف، تنها در حيطه ورزش يک ماه بعد مداخله اين تفاوت معن دار بود (P=0.05). همچنين بين سطح تحصيلات با نمره خودمراقبتي رابطه مستقيم وجود داشت.
نتيجه گيري: با توجه به يافته ها، آموزش در زمينه ديابت به بيماران سالمند توسط فرد همتا مي تواند خودمراقبتي را در آن ها ارتقا بخشد، بنابراين به کارگيري آموزش با گروه همتا، مي تواند به عنوان يک روش موثر در بيماران ديابتي مسن توصيه گردد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 483
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی