4 SID.ir | تفسير مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهني خفيف مدارس استثنايي: يک مطالعه کيفي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تفسير مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهني خفيف مدارس استثنايي: يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربيتي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران
 
چکیده: 

مقدمه: آگاهي از مشکلات فراگيران با نيازهاي ويژه، خانواده ها و مسوولان آموزش استثنايي را در نحوه درست رفتار و آموزش ياري مي رساند. پژوهش حاضر با هدف شناسايي و تحليل مشکلات نوجوانان پسر کم توان ذهني خفيف مشغول به تحصيل در مدارس استثنايي انجام شد.
روش: اين مطالعه به صورت کيفي و با روش پديدارشناسي انجام گرفت. نمونه هاي مطالعه را 16 دانش آموز پسر 15 تا 18 ساله مبتلا به کم تواني ذهني خفيف مدارس استثنايي شهر تبريز در سال تحصيلي 92-1391 تشکيل داد که در جريان يک مصاحبه ساختار نيافته و طي زمان 20 تا 70 دقيقه، مشکلاتشان را بيان نمودند. داده ها با روش
Smith و همکاران مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: درون مايه هاي به دست آمده از مطالعه شامل «آسيب هاي خانوادگي (خانواده گسيخته و بيماري در خانواده)، ناراحتي هاي جسماني (بيماري و بدشکلي بدني و نارسايي عضوي)، بدرفتاري با نوجوان، آسيب هاي روان شناختي (اضطراب، احساس گناه و خودکنترلي ضعيف)، نگراني از آينده (نگراني از امنيت خود در آينده و نگراني از آينده تحصيلي و حرفه اي)، تحصيل در مدرسه استثنايي، ضعف در فراگيري و معلوليت ديگران» بود.
نتيجه گيري: کودکان و نوجوانان کم توان ذهني خفيف مشغول به تحصيل در مدارس استثنايي با مشکلات پيچيده اي مواجه هستند. توجه به اين مشکلات مي تواند خانواده ها و مسوولان نظام آموزشي کشور را در کاستن از آلام اين گروه از فراگيران ياري رساند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 220
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی