4 SID.ir | تسهيل يادگيري ارتباطات آوران و وابران سيستم عصبي با استفاده از نام ها و تصاوير جايگزين
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تسهيل يادگيري ارتباطات آوران و وابران سيستم عصبي با استفاده از نام ها و تصاوير جايگزين

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: بيشتر دانشجويان نوروآناتومي را درسي دشوار قلمداد مي کنند. راهکار هاي مختلفي ارائه شده تا مسير يادگيري نوروآناتومي را هموارتر کند. با اين حال به نظر مي رسد هيچ يک از راهکارهاي موجود براي تسهيل يادگيري ارتباطات آوران و وابران ساختارهاي سيستم عصبي طراحي نشده باشند. در مقاله حاضر، نتايج روشي ابتکاري ارائه شده که اميد است به حل اين مشکل کمک کند.
روش کار: در پژوهش حاضر تعداد 140 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مازندران شرکت کردند، از اين ميان 69 نفر به روش سنتي آموزش ديدند (گروه شاهد) و براي آموزش 71 نفر باقيمانده از روش جديدي استفاده شد (گروه مداخله)، به اين صورت که ابتدا براي هر کدام از ساختارهاي سيستم عصبي يک نام و تصويري جايگزين در نظر گرفته شد که به نوعي تداعي کننده يک رابطه با آن ساختار اصلي بود. سپس دانشجويان با اين نام ها عباراتي سه قسمتي و تا حد ممکن طنزآلود ساختند که در بخش اول هر عبارت از نام جايگزين ساختار، و در بخش دوم و سوم به ترتيب از نام جايگزين ساختارهايي که به آن رشته عصبي مي فرستند (آوران ها) و از آن رشته عصبي دريافت مي کنند (وابران ها) استفاده شد، و از طريق به خاطر سپردن اين عبارت ها، ارتباطات آوران و وابران به دانشجويان آموخته شد. هر دو گروه در يک پيش آزمون و پس آزمون 12 سوالي شرکت کرده و نتايج با آزمون جفتي
t به کمک نرم افزار SPSS مورد تحليل قرارگرفت و P ?0.05 به عنوان سطح معني داري داده ها در نظر گرفته شد.
يافته ها: ميان نمرات پيش آزمون گروه شاهد و مداخله (به ترتيب 0.89±1.60 و 0.86±1.64) تفاوت معني داري مشاهده نشد (
P=0.40). نمره پس آزمون گروه مداخله (1.16 ± 8.15) در مقايسه با گروه شاهد (0.77 ± 3.75) افزايش چشمگيري داشت (P<0.001).
نتيجه گيري: روش پيشنهادي مي تواند يادگيري ارتباطات آوران و وابران سيستم عصبي را تسهيل کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 116
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی