برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1395 , دوره  3 , شماره  2 ; از صفحه 3 تا صفحه 16 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه علي بين شيوه هاي فرزندپروري، سبک هاي دلبستگي و بي انضباطي با ميانجي گري خودتنظيمي هيجاني، مهارت هاي اجتماعي و نظريه ذهن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اهواز، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی تربیتی
 
چکیده: 

بي انضباطي يک پديده چندوجهي است که اثرات نامطلوبي بر کلاس درس دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه علي شيوه هاي فرزندپروري و سبک هاي دلبستگي با بي انضباطي در مدرسه با ميانجي گري خودتنظيمي هيجاني، مهارت هاي اجتماعي و نظريه ذهن در دانش آموزان دختر سال سوم دبيرستان هاي شهر اهواز بود. از اين جامعه، 440 دانش آموز دختر از طريق نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل، پرسشنامه فرزندپروري بامريند (BPSQ)، پرسشنامه دلبستگي بزرگسال (AAI)، پرسشنامه محقق ساخته بي انضباطي، پرسشنامه هوش هيجاني شرينگ (SEIQ)، پرسشنامه مهارت هاي اجتماعي توجوانان (TISS) و آزمون ذهن خواني از طريق تصوير چشم (RMET) بودند. نتايج مدل اصلاح شده نشان داد که شيوه هاي فرزندپروري (فرزندپروري مقتدرانه، مستبدانه و سهل گيرانه) و سبک هاي دلبستگي (ايمن، ناايمن اجتنابي و دوسوگرا) علاوه بر اثر مستقيم بر بي انضباطي، از طريق متغيرهاي ميانجي خودتنظيمي هيجاني و مهارت هاي اجتماعي نيز بر بي انضباطي موثر هستند. متغير نظريه ذهن در مدل پيشنهادي به عنوان متغير ميانجي در مدل اصلاح شده شناخته نشد و فقط داراي اثر مستقيم بر بي انضباطي بود. بر اين اساس، آگاهي والدين از نحوه سبک فرزندپروري مناسب فرزندان و پرورش مهارت هاي هيجاني، اجتماعي و هدايت آنان در تجربه هاي موفقيت آميز، مي تواند منجر به تجهيز آنان به توانمندي هاي هيجاني و مديريت هيجان و روابط اجتماعي گسترده تر شده و از اين طريق بي انضباطي را کاهش دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 317
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی