مشخصات مقاله عنوان نشریه: گام هاي توسعه در آموزش پزشكي (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION) اطلاعات شماره: 1396 , دوره 14 , شماره 1 ; از صفحه 42 تا صفحه 50 . عنوان مقاله: بررسي حد نصاب قبولي در درس نشانه شناسي در آزمون باليني ساختارمند عيني دانشجويان پزشکي مشهد در سال 1394 نویسندگان: مكارم عباس, مهدوي فرد حميد*, غلامي حسن آدرس: * گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران چکیده: زمينه و هدف: آزمون هاي زيادي در مقاطع و رشته هاي مختلف علوم پزشکي برگزار مي شوند که هدف آنها اندازه گيري ميزان توانمندي دانشجويان است. در آزمون هايي که به نوعي بحث قبولي يا مردودي (ملاک مرجع) دانشجويان مطرح است و قرار است توسط ممتحنين متعددي نمره دهي شود، مهم است که «حداقل نمره قبولي» يا «حد نصاب قبولي» آزمون تعيين گردد تا مرز بين دانشجويان رد و قبول مشخص شود، به اين نمره، «نقطه برش» يا «استاندارد» گفته مي شود. در دانشگاه علوم پزشکي مشهد، سنجش نهايي دانشجويان در درس نشانه شناسي 1 بوسيله آزمون باليني ساختارمند عيني (objective structured clinical examination; OSCE) انجام مي گيرد. روش معمول تعيين حدنصاب قبولي در اين آزمون جهت درس نشانه شناسي1، استفاده از روش نمره ثابت است که در مواردي نتايج ردي و قبولي دانشجويان در آزمون مورد بحث و اختلاف نظر امور آموزش و اساتيد قرار مي گيرد، به همين منظور، در اين تحقيق از چهار روش کوهن، گروه مرزي، رگرسيون مرزي، و هافستي جهت تعيين حدنصاب قبولي در اين آزمون استفاده شده و نتايج آن با روش نمره ثابت (روش مورد استفاده) مقايسه گرديد.روش کار: آزموني که جهت درس نشانه شناسي 1 در سال 1394 در دانشکده پزشکي مشهد برگزار شد، يک OSCE شش ايستگاهه است. جهت انجام تحقيق، براي تعيين نمره دانشجويان علاوه بر چک ليست نمرات، فرم شماره 1 و شماره 2 نيز تکميل گرديد. در فرم شماره 1 از يک مقياس درجه بندي پنج تايي ليکرت استفاده شد که از ضعيف تا عالي درجه بندي شده بود. نتايج بدست آمده از اين فرم در روش هاي رگرسيون مرزي و گروه مرزي کاربرد دارد. فرم شماره 2، فرمي چهار گزينه اي است که براي روش هافستي مورد استفاده قرار مي گيرد. پس از برگزاري آزمون، نتايج حاصله از فرم ها استخراج و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. جهت تجزيه و تحليل داده ها، از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده گرديد.يافته ها: نتايج حاصله نشان داد که نقطه برش بدست آمده به روش کوهن بسيار به عدد مورد استفاده در روش متداول نزديک است. اين بدين معني است که بين نقطه برش بدست آمده با روش کوهن (73.11) و عدد 12 که به عنوان نقطه برش در استفاده از روش ثابت در نظر گرفته مي شود، اختلاف معناداري وجود ندارد، در حالي که روش هاي گروه مرزي و رگرسيون مرزي نمره حد نصاب قبولي بالاتري را به دست مي دهند که اختلاف معناداري را با نقطه برش روش متداول دارد و در واقع دانشجويان بيشتري در اين درس مردود مي شوند. از روش هافستي در اين آزمون نمي توان استفاده کرد، زيرا نتايج معني داري به دست نمي دهد.نتيجه گيري: با توجه به اينکه اختلاف فاحشي در تعداد قبول شدگان در آزمون ميان روش نمره ثابت و کوهن، و روش گروه مرزي و رگرسيون مرزي وجود دارد، توصيه مي شود از اين دو روش به طور مرسوم استفاده نشود. همچنين، پيشنهاد مي گردد که از چند روش جهت تعيين حد نصاب قبولي ميانگين گرفته شده، و اين عدد به عنوان حد نصاب قبولي آزمون استفاده شود، زيرا در آمار براي بدست آوردن پارامترهاي جامعه نياز به برآوردگري است که کوچکترين واريانس را از ميان تمامي برآوردگرهاي خطي به دست آورده، دقيق و کارا باشد، در آمار نظري، برآوردگر ميانگين از اين سه خصوصيت بهره منداست. کلید واژه: آزمون باليني ساختارمند عيني(Q1)روش هاي تعيين استاندارد(Q1)نقطه برش(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: STANDARD SETTING IN MEDICAL EDUCATION: FUNDAMENTAL CONCEPTS AND EMERGING CHALLENGES مقالات نشریه ای مرتبط: نظرات دانشجويان پزشکي در خصوص اجراي درس فيزيولوژي باليني در دانشگاه علوم پزشکي اصفهانعوامل موثر بر حضور دانشجويان دانشکده دندان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرمان در کلاس هاي درستاثير امتحانات منظم کلاسي بر ميانگين نمره پاياني درس فيزيولوژي کليه و مايعاتمقايسه نمره حد نصاب و ميزان قبولي شرکت کنندگان در آزمون عيني ساختارمند باليني با استفاده از چهار روش مختلف تعيين استاندارد: نمره ثابت، آنگوف، رگرسيون مرزي و کوهنارزشيابي نتايج آزمون جامع علوم پايه رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان طي سالهاي 1366 تا 1387 و تاثير آن بر فرآيند ادامه تحصيل دانشجويان مقالات همایشی مرتبط: مقایسه نمرات سنجش مهارت های عملی دانشجویان با استفاده از دو ابزار ارزیابی نمره دهی کلی و چک لیست در آزمون آسکی پیش کارورزی در دانشگاه علوم پزشکی شیرازهمبستگی نمرات دانشجویان پزشکی در آزمون های جامع و برخی عوامل مرتبط با آنعوامل تاثیرگذار بر قبولی در رشته پزشکی از دیدگاه دانشجویان ترم اول رشته پزشکیبررسی عملکرد کودکان با هوش مرزی در شاخص عصب شناختی آزمون بندر گشتالتبررسی تجارب زنده دانشجویان مامایی از آزمون ارزشیابی بالینی ساختارمند عینی (آسکی): یک مطالعه پدیدار شناسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 178 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی