5 SID.ir | ساخت، اعتباريابي، و روايي يابي ابزار سنجش راهبردهاي آماده شدن دانشجويان براي امتحان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

ساخت، اعتباريابي، و روايي يابي ابزار سنجش راهبردهاي آماده شدن دانشجويان براي امتحان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: اين مطالعه با هدف تعيين معيارهاي معتبر و پايا جهت ارزشيابي راهبردهاي آمادگي دانش جويان براي امتحان در دانشگاه شهيد باهنر کرمان در سال تحصيلي 95-94 به انجام رسيد.
روش کار: براي مطالعه توصيفي–اکتشافي حاضر، ابتدا با تجزيه و تحليل پيشينه هاي موجود و الهام از آن ها، فرم 25 گويه اي بر اساس مقياس ليکرت تدوين شد. روايي صوري ابزار با استفاده از نظر استادان صاحب نظر رشته علوم تربيتي تعيين گرديد و سه نوع شاخص ارزيابي اعتبار شامل اعتبارگويه، اعتبار مرکب، و همگوني دروني مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر بررسي ساختار عاملي-تاييدي جهت روايي يابي، بررسي هاي ديگري مانند روايي همگرا و روايي واگرا نيز مورد استفاده قرار گرفت.
يافته ها: تحليل عاملي-اکتشافي براي تعيين عوامل زيربنايي ابزار اندازه گيري منجر به تعيين دو عامل راهبردهاي عميق آمادگي امتحان، شامل 12 گويه با دامنه ضريب عاملي 0.60 تا 0.80 و مقدار ويژه 12.4، و راهبردهاي سطحي آمادگي امتحان، شامل 13 گويه با دامنه ضريب عاملي 0.61 تا 0.76، و مقدار ويژه 2.15 شد. مقدار آلفاي کرونباخ براي عامل اول 0.94 و براي عامل دوم برابر با 0.92 بود. روايي همگرا از طريق برآورد ميانگين تبيين شده براي عامل ها در اين ابزار بين 0.50 و 0.57 بدست آمد که نشان از روايي همگرا در اين دو عامل است. شاخص (
Average Variance Extracted) AVE براي عوامل از مجذور همبستگي بين دو عامل بزرگتر بود، بنابراين روايي واگرا در اين ابزار نيز تاييد گرديد.
نتيجه گيري: ابزار ارزشيابي راهبردهاي آمادگي دانشجويان براي امتحان با 25 گويه شامل دو عامل راهبردهاي عميق آمادگي امتحان با 12 گويه و راهبردهاي سطحي آمادگي امتحان با 13 گويه طراحي شد که از روايي و پايايي خوبي برخوردار بود. پيشنهاد مي شود اين ابزار توسط استادان و دانشجويان جهت ارزشيابي راهبردهاي آمادگي دانشجويان براي امتحان به کار گرفته شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 80
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی