4 SID.ir | رابطه نگرش دانشجويان به دانشگاه و فرسودگي تحصيلي با ميانجي گري اهمال کاري تحصيلي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

رابطه نگرش دانشجويان به دانشگاه و فرسودگي تحصيلي با ميانجي گري اهمال کاري تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه آزاد واحد ساري، مازندران، ايران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: افکار و اعمال دانشجويان در دانشگاه، تحت تاثير انتظارات آن ها از محيط دانشگاهي و تصوري که از محيط دانشگاه دارند، قرار دارد. به گونه اي که اگر تصور کنند قادر به پاسخگويي به انتظارات نيستند، حتي ممکن است تحصيل خود را نيمه کاره رها نمايند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي رابطه نگرش دانشجويان به دانشگاه و فرسودگي تحصيلي با توجه به نقش ميانجي گري اهمال کاري تحصيلي بود.
روش کار: روش اين پژوهش از نوع مقطعي بود. جهت تعيين حجم نمونه، از فرمول تعيين حجم نمونه بر اساس حجم معلوم جامعه استفاده شد و به اين ترتيب، 384 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مازندران و دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي بر حسب محل دانشگاه، انتخاب شدند و در اين تحقيق شرکت نمودند. اطلاعات با کمک پرسش نامه هاي استاندارد نگرش دانشجويان به دانشگاه
Weinstein و همکاران (Perceptions، Expectations، Emotions and Knowledge يا PEEK)، اهمال کاري تحصيلي سواري (Academic procrastination) و فرسودگي تحصيلي Bres? و همکاران جمع آوري گرديد. داده ها با استفاده از آزمون Independent t، آزمون ضريب همبستگي و روش تحليل مسير با استفاده از مدل هاي رگرسيون تکراري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: بين نگرش دانشجويان به دانشگاه با اهمال کاري تحصيلي (
r=0.298) و فرسودگي تحصيلي (r=0.491) رابطه معني داري مشاهده شد. بين نگرش دانشجويان به دانشگاه و فرسودگي تحصيلي آنان با توجه به نقش ميانجي گري اهمال کاري تحصيلي در دو بعد اهمال کاري عمدي و ناشي از خستگي جسمي و رواني، رابطه معني داري وجود داشت (P<0.05). همچنين، مقايسه متغيرهاي مورد مطالعه در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مازندران و دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري حاکي از وجود تفاوت معني دار در بعد تحصيلي، بعد شخصي و در کل نگرش دانشجويان به دانشگاه و بعد ناکارامدي تحصيلي از فرسودگي تحصيلي بود و تفاوت معني داري در مقايسه بقيه متغيرها مشاهده نشد.
نتيجه گيري: توجه بيشتر به بهبود نگرش دانشجويان به دانشگاه در جهت کاهش و رفع دو معضل اهمال کاري و فرسودگي تحصيلي، ضروري به نظر مي رسد تا از اين طريق عملکرد تحصيلي و بهزيستي روان شناختي دانشجويان افزايش يابد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 292
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی