3 SID.ir | پيش بيني پيشرفت تحصيلي با توجه به شيوه هاي يادگيري با ميانجي گري خودکارامدي تحصيلي (پژوهش موردي بر روي دانشجويان دکتري حرفه اي دانشگاه علوم پزشکي کرمان)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

پيش بيني پيشرفت تحصيلي با توجه به شيوه هاي يادگيري با ميانجي گري خودکارامدي تحصيلي (پژوهش موردي بر روي دانشجويان دکتري حرفه اي دانشگاه علوم پزشکي کرمان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربيتي، دانشگاه شهيد باهنر کرمان، کرمان، ايران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: مطالعه عوامل موثر بر پيشرفت تحصيلي، مساله پيچيده اي است، چرا که پيشرفت تحصيلي عنصري چند بعدي مي باشد و به گونه اي ظريف، به رشد جسمي، اجتماعي، شناختي و عاطفي دانشجويان ارتباط دارد. مطالعه حاضر با هدف پيش بيني پيشرفت تحصيلي با توجه به شيوه هاي يادگيري و با ميانجي گري خودکارامدي تحصيلي بر روي دانشجويان مقطع دکتري حرفه اي دانشگاه علوم پزشکي کرمان انجام گرفت.
روش کار: اين پژوهش از نوع همبستگي بود که به صورت توصيفي- مقطعي انجام شد. جامعه آماري مطالعه، همه دانشجويان مشغول به تحصيل در مقطع پزشکي حرفه اي دانشگاه علوم پزشکي کرمان بودند که با استفاده از فرمول
Cochran، 286 نفر به روش نمونه گيري تصادفي- طبقه اي انتخاب شدند. جهت جمع آوري اطلاعات، پرسش نامه شيوه هاي يادگيري Kolb و پرسش نامه خودکارامدي تحصيلي McIlroy و Bunting مورد استفاده قرار گرفت. همچنين، براي سنجش پيشرفت تحصيلي، از معدل کل جاري دانشجويان استفاده گرديد. داده ها با استفاده از معادلات ساختاري و معيارهاي برازش مدل در نرم افزار AMOS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: يافته هاي به دست آمده نشان داد که بين شيوه هاي يادگيري با ميانجي گري خودکارامدي تحصيلي بر پيشرفت تحصيلي رابطه ساختاري وجود داشت و همچنين، نتايج حاکي از برازندگي مدل در جامعه بود.
نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر بيان کننده تاثير مثبت شيوه هاي يادگيري مختلف در ارتقاي پيشرفت تحصيلي دانشجويان بوده، از شيوه هاي يادگيري متفاوتي مي توان براي آموزش دانشجويان استفاده نمود. همچنين، نقش ميانجي گري خودکارامدي تحصيلي دانشجويان، موجب افزايش پيشرفت تحصيلي آنان مي شود. به کمک اين شيوه ها، مدرسان از استراتژي هاي متعدد آموزشي براي ارايه مطلب بهره مند مي شوند و يادگيري فعال در فراگيران رخ مي دهد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 144
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی