5 SID.ir | اثر غير فعال سازي برگشت پذير هسته لوكوس سرولیوس بر يادگيري و حافظه موش سفيد بزرگ آزمايشگاهي با استفاده از روش يادگيري احترازي غير فعال

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

اثر غير فعال سازي برگشت پذير هسته لوكوس سرولیوس بر يادگيري و حافظه موش سفيد بزرگ آزمايشگاهي با استفاده از روش يادگيري احترازي غير فعال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هسته ي لوكوس سرولئوس(LC) واقع درپل مغز در فرايند هايي نظير درد، هوشياري، يادگيري و حافظه دخالت دارد. نقش اين هسته در يادگيري و حافظه از مدتها قبل مورد بررسي و بحث بوده است. با روش غير فعال سازي برگشت پذيرتوسط بي حس كننده موضعي ليدو كائين مي توان به تفكيك، نقش احتمالي اين هسته را در مراحل مختلف يادگيري و حافظه بررسي كرد.در اين تحقيق با استفاده از آزمون يادگيري احترازي غير فعال (PAL)عملكرد LC در اكتساب، تثبيت و يه خاطر آوري حافظه ي موشهاي سفيد آزمايشگاهي نر بررسي شد.تزريق نيم ميكرو ليترسالين و ليدوكائين (4%) به درو ن اين هسته 5 دقيقه قبل از آموزش براي بررسي مرحله ي اكتساب و 360،90،5 دقيقه بعد از آموزش براي بررسي مرحله ي مرحله ي تثبيت و 5 دقيقه قبل از آزمون به خاطر آوري براي بررسي حافظه صورت گرفت. آزمون به خاطر آوري 48ساعت پس از يادگيري انجام شد.نتايج نشان داد كه غير فعال سازي LC قبل از آموزش ، تاثيري بر يادگيري PAL ندارد اما باعث مختل شدن حافظه مي گردد. (P<0.001)از سوي ديگر تزريق ليدوكائين پس از يادگيري از تثبيت حافظه جلوگيري كردو فقط حيواناتي كه LC آنها 5 دقيقه بعد از يادگيري غير فعال شده بود در مقايسه با گروه سالين حافظه ي كمتري نشان دادند (P<0.01) تزريق ليدوكائين 5 دقيقه قبل از آزمون به خاطر آوري به طور معني داري سبب مختل شدن حافظه در مقايسه با گروه شاهد گرديد.( P<0.001) بايد متذكر شد كه غير فعال سازي LC تاثيري بر روي فعاليت حركتي حيوانات آزموني در مقايسه با گروه شاهد نداشت. در خاتمه به نظر مي رسد كه لوكوس سرولئوس اثر قابل ملاحظه اي بر روي اكتساب يادگيري احترازي غير فعال ندارد اما بر تثبيت و به خاطر آوري آن مؤثر مي باشد كه نشان دهنده ي نقش نورونهاي نورآدرنرژيك LC در اين فرايند ها مي باشد.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 217
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی