3 SID.ir | بررسي هوش اجتماعي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي کاشان در سال 1394
کرونا در اخبار
وزارت بهداشتفارس ایسنا ایرنا جماران سیناپرس خبرآنلاین
کرونا
CoronaVirus
[COVID19]
کرونا در منابع علمی
CDC Nejm JAMA Lancet Cell BMJ Elsevier Oxford Nature Wiley Cambridge Medrxiv

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

بررسي هوش اجتماعي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي کاشان در سال 1394

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: هوش اجتماعي، توانايي درک و اداره ديگران است که سبب عملکرد خردمندانه در ارتباطات انساني مي گردد. به بياني ديگر باعث ارتباط بهينه با ديگران، کنترل خود، تطابق و انگيزه براي زندگي مي شود. لذا هدف تحقيق حاضر، بررسي هوش اجتماعي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي کاشان بود.
روش کار: نوع تحقيق، تحليلي- مقطعي بود. جامعه آماري پژوهش کليه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي کاشان در سال
1394 به تعداد 2044 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي، 219 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اندازه گيري هوش اجتماعي از پرسشنامه 21 گويه اي در سه مولفه پردازش اطلاعات اجتماعي، آگاهي هاي اجتماعي و مهارت هاي اجتماعي در طيف پنج درجه اي ليکرت استفاده شد. تحليل داده ها در سطح توصيفي و استنباطي با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد.
يافته ها: يافته ها نشان داد ميانگين هر يک از مولفه هاي هوش اجتماعي از ميانگين فرضي
3 بيشتر بود. بالاترين ميانگين مربوط به مولفه پردازش اطلاعات به ميزان 3.60±0.57 بود. همچنين بين هوش اجتماعي دانشجويان بر حسب جنسيت و دانشکده محل تحصيل، تفاوت معناداري وجود نداشت اما اين تفاوت بر حسب مقطع تحصيلي معنادار بود (P>0.05).
نتيجه گيري: طبق يافته ها، ميانگين هر يک از مولفه هاي هوش اجتماعي از ميانگين فرضي، بيشتر و به نوعي مطلوب بود. اين نشان مي دهد دانشجويان مي توانند تا حدود زيادي رفتار ديگران را پيش بيني، احساسات ديگران را درک، آرزوهاي ديگران را بفهمند و خود را به راحتي با ديگران وفق دهند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 355
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی