برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1382 , دوره  61 , شماره  5 ; از صفحه 337 تا صفحه 342 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه آسيب هاي غيرنافذ در تصادف وسايل نقليه موتوري بين دو گروه بيماران سرنشين و پياده (بيمارستان سينا، 76-1375)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه: تروما شايعترين علت مرگ در افراد جوان (زير 45 سال) و سومين علت شايع مرگ در تمام گروه هاي سني مي باشد. نيمي از موارد تروما در كشورهاي صنعتي مربوط به تصادفات وسايل نقليه موتوري است.
مواد و روشها: در تحقيق حاضر الگوي آسيب، شدت آسيب (براساس (ISS، GCS بيماران بدو ورود، زمان بروز حادثه، سرنوشت بيماران، علت، زمان و ميزان مرگ بين دو گروه بيماران سرنشين و پياده و همچنين ارتباط بين سن، GCS, ISS  بدو ورود با ميزان مرگ مورد بررسي قرار گرفته است. اين مطالعه به صورت همگروهي (كوهورت) در سه مركز (بيمارستانهاي سينا، شهداي تجريش، فياض بخش) در سالهاي 75-76 انجام شده است.
يافته ها: از مجموع 57367 بيمار مراجعه كننده به اورژانس 6207 نفر مصدوم حوادث رانندگي وارد مطالعه حاضر شده اند. ميانگين سني مصدومين 29 سال و نسبت زنان به مردان 1.8 به 5 بود. 71% بيماران پياده و مابقي سرنشين بودند. زمان شايع حادثه در شب بوده است. GCS بيماران در گروه پياده و سرنشين اخلاقي نداشت. شايعترين اعضاي آسيب ديده در دو گروه عبارتند از جلد - سر و گردن، اندام، لگن استخواني. آسيب قفسه صدري و ستون مهره ها در گروه سرنشين و آسيب اندامها و لگن استخواني در افراد پياده شايعتر است. ميزان بستري در گروه پياده بيشتر است. ميزان مرگ در دو گروه يكسان بوده با GCS و شدت آسيب مرتبط مي باشد. ميزان مرگ در گروه سالمندان 4 برابر كودكان است. در دو گروه شايعترين مكان وقوع حادثه در خيابانهاي شهري مي باشد. در هر دو گروه شايعترين زمان فوت قبل از رسيدن به بيمارستان است. شايعترين علت مرگ در هر دو گروه آسيب مغزي مي باشد (آسيب مغزي در بيماران سرنشين شايعتر از بيماران پياده است).
نتيجه گيري و توصيه ها: الگوي آسيب در اين مطالعه با مطالعات قبل متفاوت است. تفاوت محسوسي (بجز شيوع بيشتر آسيب ستون مهره و قفسه صدري در گروه سرنشين) بين دو گروه مشاهده نمي شود. عليرغم اينكه در مطالعات گذشته ميزان مرگ و مير و شدت آسيب در گروه پياده بيش از گروه سرنشين بوده است، در اين مطالعه اختلاف معني داري در ميزان مرگ و مير و شدت آسيب در دو گروه مشاهده نگرديد.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

محقق، م.، و سرزعیم، م.، و سعیدمدقق، م.، و ظفرقندی، م. (1382). مقایسه آسیب های غیرنافذ در تصادف وسایل نقلیه موتوری بین دو گروه بیماران سرنشین و پیاده (بیمارستان سینا, 76-1375). مجله دانشکده پزشکی, 61(5), 337-342. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2523



Vancouver : کپی

محقق محمدحسن، سرزعیم محمودرضا، سعیدمدقق محمدهادی، ظفرقندی محمدرضا. مقایسه آسیب های غیرنافذ در تصادف وسایل نقلیه موتوری بین دو گروه بیماران سرنشین و پیاده (بیمارستان سینا, 76-1375). مجله دانشکده پزشکی. 1382 [cited 2021June18];61(5):337-342. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2523



IEEE : کپی

محقق، م.، سرزعیم، م.، سعیدمدقق، م.، ظفرقندی، م.، 1382. مقایسه آسیب های غیرنافذ در تصادف وسایل نقلیه موتوری بین دو گروه بیماران سرنشین و پیاده (بیمارستان سینا, 76-1375). مجله دانشکده پزشکی, [online] 61(5), pp.337-342. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=2523.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 87 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی