برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  14 , شماره  55 ; از صفحه 22 تا صفحه 36 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان رعايت اصول علمي قصدشده مربوط به عنصر ارزشيابي در درس تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش، بررسي ميزان رعايت اصول قصدشده در ارزشيابي از برنامه درسي درس تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي بوده است. نوع پژوهش کاربردي و روش آن توصيفي- تحليلي و پيمايشي (ترکيبي از مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه) و جامعه آماري بخش پرسشنامه اي آن مدرسان، کارشناسان و معلمان استان هاي اصفهان و چهارمحال و بختياري بوده اند. با توجه به کم بودن تعداد متخصصان (40 نفر)، تمامي آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند و از معلمان و کارشناسان به روش تصادفي طبقه اي نمونه گيري شد (286 نفر). در بخش مشاهده اي، 95 کلاس مورد مشاهده قرار گرفت و با 180 کارشناس، مدرس و معلم نيز مصاحبه هدفمند صورت به عمل آمد. داده ها از طريق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده گردآوري شد. براي تعيين روايي، از روايي محتوا و روايي سازه استفاده گرديد. پايايي پرسشنامه ها به روش آلفاي کرونباخ، پايايي مشاهده ها از روش پايايي مشاهده گر مربوط به ملاک و براي پايايي مصاحبه ها به روش پياده سازي عيني و دقيق گفتار مصاحبه شوندگان عمل شد. طبق نظر معلمان و کارشناسان تا حدودي (`X=3.34)، طبق نتايج مشاهدهگران در حد کم (`X=3.34)، اصول علمي قصدشده مربوط به عنصر ارزشيابي، در درس تفکر و پژوهش به کارگيري شده است. نتايج نشان مي دهد که توجه به اصول علمي قصدشده ارزشيابي، مانند استفاده از روش هاي ارزشيابي فرايندمحور، مشارکتي و گروهي به جاي ارزشيابي هدفمحور، تا حدودي رعايت شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 129
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی