برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1394 , دوره  14 , شماره  55 ; از صفحه 22 تا صفحه 36 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان رعايت اصول علمي قصدشده مربوط به عنصر ارزشيابي در درس تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف اين پژوهش، بررسي ميزان رعايت اصول قصدشده در ارزشيابي از برنامه درسي درس تفکر و پژوهش پايه ششم ابتدايي بوده است. نوع پژوهش کاربردي و روش آن توصيفي- تحليلي و پيمايشي (ترکيبي از مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه) و جامعه آماري بخش پرسشنامه اي آن مدرسان، کارشناسان و معلمان استان هاي اصفهان و چهارمحال و بختياري بوده اند. با توجه به کم بودن تعداد متخصصان (40 نفر)، تمامي آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند و از معلمان و کارشناسان به روش تصادفي طبقه اي نمونه گيري شد (286 نفر). در بخش مشاهده اي، 95 کلاس مورد مشاهده قرار گرفت و با 180 کارشناس، مدرس و معلم نيز مصاحبه هدفمند صورت به عمل آمد. داده ها از طريق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده گردآوري شد. براي تعيين روايي، از روايي محتوا و روايي سازه استفاده گرديد. پايايي پرسشنامه ها به روش آلفاي کرونباخ، پايايي مشاهده ها از روش پايايي مشاهده گر مربوط به ملاک و براي پايايي مصاحبه ها به روش پياده سازي عيني و دقيق گفتار مصاحبه شوندگان عمل شد. طبق نظر معلمان و کارشناسان تا حدودي (`X=3.34)، طبق نتايج مشاهدهگران در حد کم (`X=3.34)، اصول علمي قصدشده مربوط به عنصر ارزشيابي، در درس تفکر و پژوهش به کارگيري شده است. نتايج نشان مي دهد که توجه به اصول علمي قصدشده ارزشيابي، مانند استفاده از روش هاي ارزشيابي فرايندمحور، مشارکتي و گروهي به جاي ارزشيابي هدفمحور، تا حدودي رعايت شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بحرینی بروجنی، م.، و نصراصفهانی، ا.، و میرشاه جعفری، س.، و لیاقت دار، م.، و سپهری بروجنی، ک.، و مقدسی بروجنی، ف. (1394). بررسی میزان رعایت اصول علمی قصدشده مربوط به عنصر ارزشیابی در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی. نوآوری های آموزشی, 14(55), 22-36. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=249207



Vancouver : کپی

بحرینی بروجنی مجید، نصراصفهانی احمدرضا، میرشاه جعفری سیدابراهیم، لیاقت دار محمد‌جواد، سپهری بروجنی کبری، مقدسی بروجنی فاطمه. بررسی میزان رعایت اصول علمی قصدشده مربوط به عنصر ارزشیابی در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی. نوآوری های آموزشی. 1394 [cited 2021October24];14(55):22-36. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=249207



IEEE : کپی

بحرینی بروجنی، م.، نصراصفهانی، ا.، میرشاه جعفری، س.، لیاقت دار، م.، سپهری بروجنی، ک.، مقدسی بروجنی، ف.، 1394. بررسی میزان رعایت اصول علمی قصدشده مربوط به عنصر ارزشیابی در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی. نوآوری های آموزشی, [online] 14(55), pp.22-36. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=249207.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی