برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر کاهش نشانه هاي افسردگي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تبریز، کیلومتر 35 جاده تبریز- مراغه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: در پژوهش هاي روان درماني ذهن آگاهي به عنوان يک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهي براي بهبود بهزيستي در نظر گرفته مي شود. اين مطالعه به منظور تعيين اثر آموزش ذهن آگاهي مبتني بر کاهش استرس روي کاهش نشانه هاي افسردگي دانشجويان انجام شد.
روش بررسي: در اين مطالعه شبه تجربي 40 دانشجوي دختر مبتلا به افسردگي در دانشگاه شهيدمدني آذربايجان به صورت در دسترس و غيرتصادفي در دو گروه 20 نفري کنترل و آموزش ذهن آگاهي مبتني بر کاهش استرس قرار گرفتند. دانشجويان گروه مداخله به صورت گروهي، آموزش ذهن آگاهي مبتني بر کاهش استرس (8 جلسه، هفته اي دو جلسه 1.5 ساعته) را دريافت نمودند و گروه کنترل آموزشي دريافت ننمود. همه آزمودني ها در ابتدا و انتهاي مطالعه فرم کوتاه پرسشنامه افسردگي
Beck (فرم کوتاه) را تکميل نمودند.
يافته ها: ميانگين نمره افسردگي قبل از مداخله در گروه مورد
21.10±5.6 بود که بعد از مداخله آموزش ذهن آگاهي به 11.50±3.70 تغيير يافت (P<0.05).
نتيجه گيري: آموزش ذهن آگاهي بر کاهش نشانه هاي افسردگي موثر است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 478
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی