مشخصات مقاله عنوان نشریه: روشها و مدلهاي روان شناختي اطلاعات شماره: پاييز 1393 , دوره 5 , شماره 17 ; از صفحه 21 تا صفحه 37 . عنوان مقاله: تاثير آموزش مديريت شناختي- رفتاري (CBM) بر کيفيت زندگي دانشجويان دانشگاه آزاد خوراسگان (اصفهان) نویسندگان: كاظمي آذر*, آقايي اصغر, آتش پور حميد, فلاحيان رويا آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، خوراسگان چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش مديريت شناختي- رفتاري(CBM) بر کيفيت زندگي دانشجويان انجام شد. طرح پژوهش، آزمايشي و از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفي بود. جامعه آماري پژوهش را تمامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان اصفهان در پاييز 1391 تشکيل مي دادند که از ميان آنها 40 نفر به شيوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کيفيت زندگي SF-36بود. در 10 جلسه (هر جلسه 90 دقيقه طي 5 هفته و هر هفته 2 جلسه) آموزش مديريت شناختي- رفتاري بر روي گروه آزمايش اجرا گرديد. يافته ها نشان داد که آموزش مديريت شناختي- رفتاري تاثير معناداري بر 5 بعد از کيفيت زندگي شامل خستگي يا نشاط، سلامت عاطفي، عملکرد اجتماعي، درد و سلامت عمومي دارد (P<0.01) اما درسه بعد از کيفيت زندگي (عملکرد جسماني، محدوديت ايفاي نقش ناشي از مشکلات هيجاني و محدوديت ايفاي نقش ناشي از مشکلات جسماني) بين دو گروه تفاوت معناداري (P>0.05) به دست نيامد. بر اين اساس بديهي است که از طريق آموزش هاي گروهي مبتني بر مديريت شناختي رفتاري بتوان ضمن آموزش شناخت و درک شرايط رواني بهتر کيفيت زندگي دانشجويان را ارتقا بخشيد. کلید واژه: مديريت شناختي- رفتاري (CBM)(Q2)کيفيت زندگي(Q2)پرسشنامه کيفيت زندگي (SF-36)(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: شادکامیسلامت روانسلامت عمومیحمایت اجتماعی ارجاعات: اثربخشي رفتار درمانگري شناختي در بهبود کيفيت زندگي بيماران دچار سرطان تاثير آموزش هاي شناختي - رفتاري بر بهبود كيفيت زندگي بيماران قلبي كيفيت زندگي بيماران عضو انجمن مولتيپل اسكلروز (MS) مازندران مقايسه دو روش دارو درماني و درمان شناختي-رفتاري بر ابعاد کيفيت زندگي بيماران مبتلا به فشار خون اساسي مقالات نشریه ای مرتبط: اثر بخشي گروه درماني شناختي- رفتاري بر کيفيت زندگي در بيماران قلبي و عروقيتاثير آموزش هاي شناختي - رفتاري بر بهبود كيفيت زندگي بيماران قلبيمقايسه اثربخشي زوج درماني گروهي شناختي- رفتاري و گروه درماني شناختي- رفتاري بر ميزان رضايت زناشويي و افسردگي جانبازانتاثير مداخله هاي شناختي- رفتاري در ارتقاي سلامت رواني دانشجويان آسيب پذير ورودي سال 1388 دانشگاه علوم پزشکي قزويناثربخشي درمان شناختي رفتاري (CBT) بر سبک و کيفيت زندگي بيماران مبتلا به هيپرتانسيون مقالات همایشی مرتبط: بررسی عوامل تعیین کننده کیفیت زندگی با رویکرد اقتصادی و مدیریت شهریاثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی- رفتاری بر رضایمتندی زناشویی و خودکارآمدی پرستارانکارآمدی مشاوره گروهی به شیوه شناختی - رفتاری (C.B.T) بر کاهش مشکلات عاطفی در نوجواناناثربخشی آموزشی گروهی شناختی- رفتاری و تحلیل رفتار متقابل بر سلامت عمومی دانشجویان دختراثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی و اضطراب افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از جنگ ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 146 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی