مشخصات مقاله عنوان نشریه: روشها و مدلهاي روان شناختي اطلاعات شماره: زمستان 1393 , دوره 5 , شماره 18 ; از صفحه 81 تا صفحه 108 . عنوان مقاله: پيش درآمدي بر نظريه «روان شناسي و تعليم و تربيت فطرت گرا» نویسندگان: شريعت باقري محمدمهدي* آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، گروه روان شناسی، مرودشت، ایران چکیده: سردمداران نهضت انسان گرايي يا نيروي سوم به ويژه آبراهام مزلو، ديدگاه هاي نيروهاي اول و دوم يعني مکاتب رفتارگرايي و روان تحليل گري را مردود دانسته و نسبتا با ديد خوشبينانه اي به انسان نگريستند و به رشد و کمال شخصيت و پرورش و گسترش استعدادهاي نهان آدمي توجه نمودند. مزلو پدر معنوي اين نهضت، اميدوار بود با توجه به باب تازه اي که در مطالعات روانشناسي باز شده است، در آينده اي نه چندان دور بتوان از روانشناسي متعالي يا فراشخصي سخن به ميان راند. مقاله حاضر که بر اساس روش تحقيق بنيادي و بر مبناي مطالعات کتابخانه اي، تحليلي و مروري انجام شده است؛ به اولين سوال اساسي اين پژوهش که آيا روانشناسي انسان گراي قرن بيستم با رهبري مزلو توانسته است پاسخگوي مسائل و مشکلات روانشناسي و تعليم و تربيت نسل امروز و فردا باشد، پاسخ منفي داده است. زيرا براين باور است که مبناي تفکرات سردمداران اين مکتب، صرفا انديشه هاي اومانيسمي بوده که فرد را فاقد هويت پيشين و صرفا ساخته و پرداخته عوامل خارجي دانسته و توانايي هاي بالقوه فطري و آرماني انسان، ناديده انگاشته شده است. در پاسخ به سوال دوم پژوهش که آيا مي توان نظام روانشناسي و تعليم و تربيتي بنيان نهاد که فرافرهنگي بوده و پاسخگوي مشکلات و مسائل روانشناختي و تعليم و تربيتي عموم انسان ها باشد؛ ضمن مثبت بودن پاسخ، نظريه روانشناسي و تعليم و تربيت فطرت گرا مطرح شده است که با ترسيم نموداري از مراتب رشد درجات انساني، به سوال سوم هم که آيا مي توان نموداري ترسيم کرد که در صورت تبعيت از فطرت، مراتب رشد انساني را توصيف نمايد؛ پاسخ مثبت داده شده است. نگارنده بر اين باور است که با تصحيح و تکميل نظريات انسانگرايان/ وجودگرايان و البته با زاويه افق ديگري، مي توان به انسان از زاويه ديگر و با نگاه تازه اي نظرکرد. لذا با الهام از آموزهاي اسلامي و به ويژه نظريات حکما و بزرگان مسلماني چون مولوي، طرح کلي روانشناسي و تعليم و تربيت فطرت گرا، به عنوان پيش درآمدي بر نظريه اي جديد مطرح شده که فرازماني و فرامکاني بوده و پاسخ گوي نيازهاي بشري است و آرزوي مزلو را که اميدوار بود نوعي روانشناسي از روي دلسوزي و محبت نسبت به فطرت انسان تدوين شود که اعماق و منتهاي درجات فطرت آدمي در برگيرد را برآورده مي کند و براين باور است که با به کار بستن اين نظريه، نه تنها مي توان به سلامت رواني و شخصيت سالم دست يافت؛ بلکه امکان رشد و کمال نهايي انسان تا صعود به قله ي انسان کامل ميسر و مقدور خواهد بود. کلید واژه: روانشناسي(Q2)تعليم و تربيت(Q2)فطرت گرا(Q2)انسان سالم(Q2)انسان کامل(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: حدیثروایاتالقرآنتربیتدینتربیت اخلاقیسیاستتربیتتجلیابن عربیوحدت وجودعرفان اسلامی ارجاعات: فراسوي دين به سوي معنويت انسان گرا مقالات نشریه ای مرتبط: روانشناسي اجتماعيرويکردي در نظريه ساختاري - عملکردي مبتني بر تعليم و تربيت فطرت گرابررسي نظريه فطرت از ديدگاه قرآن و ارتباط آن با تربيتروانشناسي رشداصول و روش هاي احياء فطرت از منظر قرآن کريم مقالات همایشی مرتبط: بازنمایی: درآمدی کلی بر مبانی نظام تعلیم و تربیت اسلامیبررسی تطبیقی سلامت روان در قرآن و روانشناسیروانشناسی شخصیتمفهوم شناسی سلامت روان از دیدگاه اسلام و روانشناسیمقایسه میان رشته ای اندیشه مولانا در مثنوی و راجرز در روانشناسی انسان گرا ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 672 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی