برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 54 تا صفحه 61 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي کيفيت خدمات بهداشتي اوليه ارائه شده در مراکز بهداشتي درماني تحت پوشش مرکز بهداشت شمال تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، ولنجک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
 
چکیده: 

زمينه و هدف: کيفيت خدمات در بخش سلامت داراي جايگاه ويژه اي است. اولين گام اساسي در تدوين برنامه هاي ارتقاي کيفيت، شناخت ادارک ها و انتظارهاي دريافت کنندگان خدمت از کيفيت خدمات ارايه شده مي باشد. هدف از اين مطالعه، تعيين شکاف کيفيت و ارايه راهکارهايي در جهت افزايش رضايت مندي گيرندگان خدمت در مراکز بهداشتي تحت پوشش مرکز شمال تهران مي باشد.
روش و مواد: اين مطالعه از نوع مقطعي - توصيفي در سال 1392 بر روي 325 نفر از دريافت کنندگان خدمات بهداشتي اوليه انجام شد. نمونه ها بر اساس جمعيت مراجعه کننده به هر مرکز جمع آوري گرديده است. گردآوري داده ها به کمک پرسش نامه تدوين شده بر اساس ابزار
SERVQUAL که شکاف کيفيت را در پنج بعد خدمت و با 22 پرسش اندازه گيري مي نمايد، انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش هاي آماري تجزيه و تحليل شدند.
يافته ها: در هر پنج بعد کيفيت خدمات، تفاوت معني داري ميان ادراک و انتظار مراجعين وجود داشت و کمترين شکاف در بعد همدلي خدمت (
0.68) و بيشترين شکاف در بعد ملموس (0.88) به دست آمد و ميزان تحصيلات مراجعين با شکاف کيفيت ارتباط معني دار داشت.
نتيجه گيري: خدمات ارائه شده در هيچ يک از ابعاد فراتر از حد انتظار پاسخ گويان نبود و هنوز فضاي زيادي براي بهبود و اصلاح فرايندها وجود دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 129
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی