برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1394 , دوره  3 , شماره  9 ; از صفحه 87 تا صفحه 124 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي محتوايي و ساختاري پرتال زيارت مجازي اماکن متبرکه شيعه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه امام رضا (ع)
 
چکیده: 

امروزه با فراگيري فناوري هاي نوين ارتباطي ازجمله اينترنت، بسياري از افراد پاسخ برخي از نيازهاي خود مانند نيازهاي مذهبي را با استفاده از اين ابزار رسانه اي پي جويي مي کنند. از مواردي که در اين بستر ارتباطي توسط کاربران مسلمان و به خصوص شيعه دنبال مي شود، زيارت است. ارائه اين خدمات، نياز به شکل گيري فضايي تخصصي در اينترنت دارد. بر اين اساس هدف از نوشتار پيش رو، مطالعه سايت هاي زيارتي - مذهبي به منظور طراحي محتوايي و ساختاري پرتالي تخصصي با موضوع زيارت مجازي اماکن متبرکه شيعه است. براي اين منظور 23 سايت زيارتي - مذهبي به صورت گزينشي انتخاب و با بهره گيري از روش تحليل محتواي کيفي مورد مطالعه قرار گرفتند، در نتيجه، 89 مولفه محتوايي و ساختاري شناسايي شدند. اين مولفه ها شامل 21 مولفه ساختاري و 69 مولفه محتوايي هستند که در 12 طبقه کلي 1. زيارت؛ 2. تعامل با سايت؛ 3. خدمت به حرم؛ 4. آشنايي بيشتر؛ 5. رسانه ها؛ 6. اطلاع رساني؛ 7. گروه هاي زيارتي؛ 8. مديريت زمان و برنامه ها؛ 9. آموزش و پژوهش؛ 10. نرم افزارها؛ 11. تجارت؛ 12. شاخص هاي ساختاري دسته بندي شدند. با توجه به مولفه هاي شناسايي شده، دو الگوي محتوايي و ساختاري معرفي و پس از مرور مکرر ساختارها و جانمايي خدمات در سايت هاي مورد مطالعه، الگوهاي ساختاري سه گانه اي شامل صفحه پيش درآمد، صفحه خانگي و نقشه سايت براي پرتال زيارت مجازي اماکن متبرکه شيعه پيشنهاد شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 104
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی