مشخصات مقاله عنوان نشریه: آموزش و سلامت جامعه اطلاعات شماره: پاييز 1393 , دوره 1 , شماره 3 ; از صفحه 38 تا صفحه 46 . عنوان مقاله: بررسي رابطه بين هوش هيجاني و مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان دبيرستاني شهر همدان بر مبناي تئوري حمايت اجتماعي نویسندگان: نوري نرگس, معيني بابك*, كريمي شاهنجريني اكرم, فردمال جواد, قلعه اي ها علي, اثني عشري مريم آدرس: * مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران چکیده: سابقه و هدف: اهميت توجه به هوش هيجاني در نوجوانان نسبت به گذشته افزايش چشمگيري داشته و بايد مهارت هاي گوناگون در آنان تقويت گردد؛ ازجمله اين مهارت ها برقراري ارتباط موثر و کارآمد مي باشد. اين مطالعه با هدف تعيين رابطه بين هوش هيجاني و مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان مقطع دبيرستان شهر همدان بر اساس تئوري حمايت اجتماعي انجام شد.مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفي، تحليلي در سال 1393 بر روي 497 نفر از دانش آموزان دبيرستاني شهر همدان انجام گرفت. آزمودني ها به روش نمونه گيري چندمرحله اي انتخاب شده و پرسشنامه مهارت هاي ارتباطي، هوش هيجاني و حمايت اجتماعي را تکميل کردند. داده هاي جمع آوري شده با نرم افزار SPSS-18 و با آزمون هاي ضريب همبستگي پيرسون، اسپيرمن، آزمون تي مستقل و آناليز واريانس يک طرفه تجزيه و تحليل گرديد.يافته ها: بر پايه نتايج بين هوش هيجاني و مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان مورد بررسي ارتباط معني داري وجود داشت (P<0.05). سطح مهارت هاي ارتباطي دانش آموزاني که در اين مطالعه موردبررسي قرار گرفتند در حد متوسط بوده و پژوهش حاضر برتري کلي سطح نمرات مهارت هاي ارتباطي، هوش هيجاني و حمايت اجتماعي (به جز حمايت ارزيابي) در گروه دختران نسبت به پسران را نشان داد، همچنين بين هوش هيجاني و مهارت هاي ارتباطي با سازه هاي حمايت اجتماعي ارتباط معني داري وجود داشت (P<0.05).نتيجه گيري: طبق يافته ها جهت افزايش هوش هيجاني و ارتقاء مهارت هاي ارتباطي نياز به انجام مداخلات آموزشي، تهيه و تدوين بسته هاي آموزشي جهت دانش آموزان، والدين آنها و مربيان مدارس احساس مي شود. کلید واژه: دانش آموز(Q2)مهارتهاي ارتباطي(Q2)هوش هيجاني(Q2)حمايت اجتماعي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: نوجوانرفتاردانشجویاندانش آموزانسلامت روانیسلامت روانتنش شغلیسلامت عمومیعملکرد تحصیلیسلامت عمومیعزت نفسشادکامیسلامت عمومیحمایت اجتماعی ادراک شدهشادکامیسلامت روان ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: هوش هيجانيهوش هيجانيبررسي تاثير آموزش هوش هيجاني بر مبناي تئوري حمايت اجتماعي در کاهش استرس درک شده و ارتقاء مهارت هاي ارتباطي دانش آموزان پسر مقطع دبيرستان شهر همدان هوش هيجانيهوش هيجاني مقالات همایشی مرتبط: هوش هیجانی، ابعاد، ویژگی ها و مدل های آنهوش هیجانی و جایگاه آن در ارتباطات اثر بخشی بررسی رابطه هوش اجتماعی و هوش هیجانی دانشجویان بررسی ارتباط هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی دانشجویان تربیت بدنیرابطه ی هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 163 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی