مشخصات مقاله عنوان نشریه: مهندسي بهداشت حرفه اي اطلاعات شماره: پاييز 1393 , دوره 1 , شماره 3 ; از صفحه 19 تا صفحه 28 . عنوان مقاله: تجزيه و تحليل علل ريشه اي حوادث فرايندي ايستگاه هاي تقليل فشار گاز شهري با استفاده از تکنيک هاي تحليل خطرات عملکردي و تحليل پاپيوني نویسندگان: خسروي راد فاطمه, زارعي اسماعيل, محمدفام ايرج*, شجاع اسماعيل آدرس: * مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشگاه علو م پزشکی همدان، ایران چکیده: زمينه و هدف: جهت کنترل و پيشگيري از حوادث توجه به علل ريشه اي وقوع حوادث بسيار حائز اهميت است. ريسک ايمني واحدي فرآيندي واقع شده در کلان شهر ها بايستي همواره تحت کنترل و مطابق با معيارهاي پذيرش ريسک جامعه باشد. در همين راستا، مطالعه حاضر با هدف شناسايي نقص هاي عملکردي و تحليل علل ريشه اي و پيامدهاي نهايي ناشي از انتشار گاز در ايستگاه هاي تقليل فشار شهري انجام گرفت.روش بررسي: نخست با بکارگيري همزمان دو روش آناليز خطرات عملکردي (FuHA) و حالات شکست و تجزيه و تحليل اثرات آن (FMEA) شناسايي محل هاي وقوع شکست به همراه آناليز کيفي ريسک آن ها انجام گرفت. جهت شناسايي و تجزيه و تحليل علل وقوع حادثه از روش آناليز پاپيوني Tie (Bow) استفاده گرديد.يافته ها: احتمال وقوع رويداد اصلي مورد نظر (نشت گاز سنسينگ)، برابر 0.71 و نرخ وقوع آن 1.24 در سال است. رفتارهاي ناايمن (FP=0.36 و =0.446) بيش ترين و علل مکانيکي (FP=0.133 و =0.142) کمترين سهم در وقوع رويداد اصلي داشتند. در بين پيامدهاي نهايي شناسايي شده، انفجار ابر بخار (VCE) داراي بيش ترين احتمال وقوع (FP=0.216) و نرخ وقوع (=0.243) بود.نتيجه گيري: پيشگيري از وقوع علل ريشه اي و توجه به علل انساني سهم قابل توجهي در کنترل حوادث واحدهاي فرآيندي دارد. در روش ترکيبي مورد استفاده در اين مطالعه، در صورتي که نقش موانع در برابر وقوع علل ريشه اي و پيامدهاي نهايي در نظر گرفته شود، مي تواند يک روش مناسب براي شناسايي علل ريشه اي و کنترل مخاطرات فرآيندي باشد. کلید واژه: حادثه(Q2)ايستگاه هاي تقليل فشار گاز شهري(Q2)مديريت ريسک(Q2)تحليل پاپيوني(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: حوادثحوادث شغلیتصادفاتارزیابی ریسکبازدهبازدهیFMEAریسک گریزی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تحليل پويا حوادث صنايع فرآيندي: مقايسه مدل پاپيوني و شبكه بيزينبررسي علل وقوع حوادث ناشي از كار در استان ايلامطرحي براي مطالعه زمينه ها و علل اجتماعي وقوع انقلاب اسلامي ايرانبررسي تاثير دوره هاي زيستي بر وقوع حوادث شغلي در صنايع فلزيتحليل ريسک کميت و کيفيت آب در سيستم هاي تامين آب شهري با در نظر گرفتن عدم قطعيت ها مقالات همایشی مرتبط: علل گرایش به خرافات در شهر کرج عنوان تجزیه و تحلیل حوادث در یک شرکت نفتیبررسی علل پیشگیری از حوادث رانندگی ارزیابی علل و پیامدهای وقوع ریسک «ورود قطار به قطعه خط اشغال» با استفاده از رویکرد تجزیه و تحلیل علت و پیامدتحلیل و بررسی سوانح هوایی، علل وقوع حوادث و ارائه پیشنهادات در جهت ارتقای قابلیت اطمینان و ایمنی در ناوگان ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 321 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی