برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير مداخله آموزشي مبتني بر الگوي پرسيد بر ارتقاي کيفيت زندگي سالمندان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تبریز، خیابان دانشگاه، جنب مرکز آموزشی درمانی شهید مدنی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: افزايش جمعيت سالمندان لزوم توجه به ارتقاي کيفت زندگي آنها را افزايش داده است. مطالعه حاضر با هدف بررسي تاثير مداخله آموزشي بر اساس الگوي پرسيد در ارتقاي کيفيت زندگي سالمندان انجام گرفته است.
مواد و روش ها: اين مطالعه نيمه تجربي بر روي 80 نفر از سالمندان که به صورت تصادفي به دو گروه آزمون و کنترل تقسيم شده بودند، انجام شد. طراحي برنامه مداخله مطابق با مراحل الگوي پرسيد صورت گرفت. قبل از اجراي مداخله پرسشنامه سنجش کيفيت زندگي و پرسشنامه خود ساخته و استاندار مطابق با مراحل الگوي پرسيد در هر دو گروه تکميل شد و يک ماه بعد از مداخله هر دو گروه مجددا پرسشنامه هاي مذکور را تکميل نمودند. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار
SPSS ويرايش 21 و آزمون هاي تي زوجي، تي مستقل، آناليز واريانس يکطرفه، کاي دو و آناليز کوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
يافته ها: ميانگين نمره کل کيفيت زندگي در گروه آزمون قبل از مداخله آموزشي
76.77±13.23 بود که بعد از مداخله آموزشي به 82.87±12.25 افزايش يافت، بر اين اساس اختلاف آماري معني داري بين نمره کيفيت زندگي در دو گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله آموزشي وجود داشت (p=0.031). يافته هاي حاصل از ابعاد مختلف کيفيت زندگي نيز نشان داد که اختلاف معناداري در ابعاد سلامت جسمي، رواني، محيطي و اجتماعي قبل و بعد از مداخله آموزشي وجود دارد (p<0.05).
نتيجه گيري: بکارگيري الگوي پرسيد مي تواند منجر به شناسايي عوامل تاثير گذار بر کيفيت زندگي سالمندان و در نتيجه تدوين برنامه آموزشي موثر گردد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

دشمن گیر، پ.، و شیرزادی، ش.، و تقدیسی، م.، و دشمن گیر، ل. (1393). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان. آموزش و سلامت جامعه, 1(2), 1-9. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=248239



Vancouver : کپی

دشمن گیر پریناز، شیرزادی شایسته، تقدیسی محمدحسین، دشمن گیر لیلا. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان. آموزش و سلامت جامعه. 1393 [cited 2021July25];1(2):1-9. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=248239



IEEE : کپی

دشمن گیر، پ.، شیرزادی، ش.، تقدیسی، م.، دشمن گیر، ل.، 1393. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر ارتقای کیفیت زندگی سالمندان. آموزش و سلامت جامعه, [online] 1(2), pp.1-9. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=248239.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 119 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی