مشخصات مقاله عنوان نشریه: مسكويه اطلاعات شماره: تابستان 1391 , دوره 7 , شماره 21 ; از صفحه 131 تا صفحه 158 . عنوان مقاله: تجارت ميان ايران و شرکت هندشرقي انگلستان در خليج فارس نویسندگان: كياني محمدقربان*, شافعي کيوان*, خالندي انور آدرس: * گروه تاریخ، واحد علوم و تحقیقات سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، کردستان، ایران چکیده: با صدور فرمان تشکيل شرکت هند شرقي انگليس توسط ملکه اليزابت در سال 1600م/1009ه.ق تجار انگليسي در سايه نظارت اين شرکت، در صدد برآمدند که دامنه فعاليت هاي تجاري خود را به سوي شرق بکشانند. سياست هاي مرکانتيليستي حاکم بر شرکت و ثروت افسانه اي هند، اين شرکت را به سوي زرخيزترين سرزمين آسيا، يعني هندوستان کشاند، شرکت متعاقب آن براي به دست گرفتن تجارت انحصاري شرق، در صدد برآمد که دامنه فعاليت هاي تجاري خود را به سرزمين هاي پيرامون هند گسترش دهد و ايران را به دليل مستعد بودن شرايط تجاري و نيز موقعيت سوق الجيشي اش به علت نزديکي به خليج فارس انتخاب نمود. از آنجا که شاه عباس اول، شاه وقت ايران، در انديشه رونق بخشيدن به تجارت خارجي و بين المللي ساختن آن بود، از ورود نمايندگان شرکت در سال 1615م/ 1024 ه.ق استقبال نمود و طي فرماني که در اين سال و در سال بعد در باب آزادي تجارت بازرگانان شرکت در ايران صادر نمود، پاي شرکت هند شرقي انگلستان را به داخل خاک ايران باز نمود. با ورود تجار شرکت هند شرقي به ايران و تاسيس مراکز تجاري، به ويژه در خليج فارس، تجارت ميان آن ها و ايران آغاز گرديد. خواست بنيادي پژوهش حاضر، ضمن بررسي تجارت ايران و شرکت در دوره شاه عباس اول در خليج فارس، پاسخگويي به پرسش هاي ذيل است:شرکت هند شرقي انگليس در دوره شاه عباس اول، به تجارت چه نوع کالاهايي در خليج فارس مي پرداخت و فعاليت هاي تجاري خود را به چه صورتي انجام مي داد؟ اهداف شرکت از تجارت با ايران چه بود؟ دستاوردهاي اين پژوهش نشان مي دهد که شرکت به تجارت مهم ترين کالاي ايران، ابريشم، و واردات منسوجات و پارچه به ايران در کنار برخي از کالاهاي کم اهميت تر به صورت پول نقد و مبادله کالا به کالا، در پي مذاکره با شاه عباس در شرايط برابر، مي پرداخت و اهدافش به دست گرفتن تجارت انحصاري ايران به منظور کسب ثروت بيشتر و تبديل ايران به کانون تجاري زير سلطه خود بود، اما به دليل کمبود سرمايه و پول نقد و ناتواني در رقابت با ارامنه و شرکت هند شرقي هلند، نتوانست به اين هدف خود دست پيدا کند. کلید واژه: ايران(Q3)شرکت هند شرقي انگلستان(Q2)خليج فارس(Q2)شاه عباس اول(Q2)تجارت(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: نفت و گازنظام بین المللانرژیجمهوری اسلامی ایرانترکیهفوندریای خزرعربستانآزادسازی تجاریمدل اقتصادسنجیداده های تابلوییهمگرایی منطقه ای ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تجارت ابريشم ايران در زمان شاه عباس اولتجارتبررسي تاثير عوامل توليد بر تجارت خارجي ايرانبررسي عوامل موثر بر قصد به کارگيري تجارت الکترونيکي شرکت با شرکت (B2B) در گروه شرکت هاي همکاران سيستمديپلماسي هند در قبال سازمان تجارت جهاني مقالات همایشی مرتبط: منافع و مطامع انگلیس از گمرک بندرعباس در عصر صفوی (از همکاری تا چالش)بررسی حضور انگلیسی ها در خلیج فارس در دوره زندیهنقش خلیج فارس درتجارت برده و برده فروشی دردوره قاجار (با تکیه برمنابع و اسناد مکتوب)در یتیم خلیج فارسپنجره واحد تجارت، گامی نهادی در استقرار تجارت الکترونیکی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 78 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی