برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

فردوسي، ناصرخسرو و اسماعيليه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، ایران
 
چکیده: 

پژوهندگان شاهنامه پيش از اين اغلب به تشيع فردوسي، از گونه زيدي و دوازده امامي و اسماعيلي اشاره کرده اند. نگارنده نيز نظر اخير را به حقيقت نزديک تر مي بيند زيرا 1- ميان اسماعيليان و دهقانان ايران دوست، پيوندهاي بسيار نزديک وجود داشته است و اهل تسنن پيوسته اسماعيليه را به داشتن باورهاي کهن ايراني متهم مي کردند؛ 2- فردوسي مانند ناصرخسرو اسماعيلي و اسماعيليان، هم راهي تشبيه و تنزيه را در شناخت خداوند سودمند مي داند؛ 3- در مصراعي از ديباچه، خداوند «نگارنده برشده گوهر» دانسته مي شود که بر بنيان سخنان ناصرخسرو اسماعيلي، مي توان «برشده» را جوهر (در مقابل عرض) عقل و نفس کلي پنداشت که مايه همه آفرينش است؛ 4- فردوسي چون ناصرخسرو، بر بنيان حکمت اسماعيلي، ديگران را به ژرف نگري در کلام خداوند فرامي خواند که دست آورد آن مي تواند دريافت بطن سخن خداوند باشد؛ 5- وصف روند آفرينش در ديباچه، بدان چه اسماعيليان و ناصرخسرو معتقدند، نزديک است؛ 6- فردوسي چون ناصرخسرو اسماعيلي، از خداوند تنزيل (ناطق) سخن مي گويد که خداوند تاويل (وصي) بايد رمز سخنان او را بگشايد؛ 7- فردوسي هم چون ناصرخسرو در ستايش خاندان پيامبر، از تعبير «اهل بيت» استفاده مي کند و برخلاف بسياري از مورخان و جغرافي دانان سني مذهب که چون از شهر توس سخن مي گويند، يادي هم از امام رضا (ع) مي کنند، اشاره اي به اين امام نمي کند که در نزديکي او مدفون است. اگر چنين مي کرد، دليلي بر دوازده امامي بودن او مي شد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 240
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی