مشخصات مقاله عنوان نشریه: فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي اطلاعات شماره: پاييز 1393 , دوره 5 , شماره 1 (پياپي 17) ; از صفحه 21 تا صفحه 42 . عنوان مقاله: رابطه راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي و گرايش به تفکر انتقادي با ميزان آمادگي دانشجويان براي حضور در دوره هاي آموزش الکترونيکي نویسندگان: قدم پور عزت اله, كامكار پيمان*, گراوند هوشنگ, جمشيدي كيا سجاد آدرس: * دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران چکیده: يکي از عواملي که مي تواند، باعث موفقيت يا شکست در استفاده از آموزش الکترونيکي شود، آمادگي دانشجويان براي حضور در دوره هاي آموزش الکترونيکي است. از جمله عواملي که مي تواند، بر آمادگي دانشجويان براي حضور در چنين دوره هايي اثرگذار باشد، راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و گرايش به تفکر انتقادي است. بر اين اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه راهبردهاي يادگيري خود تنظيمي و گرايش به تفکر انتقادي با ميزان آمادگي دانشجويان براي حضور در دوره هاي آموزش الکترونيکي مي باشد. روش پژوهش، توصيفي- همبستگي بود. جامعه آماري، شامل کليه دانشجويان دانشگاه خوارزمي در سال 1392 بود. از ميان جامعه با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده، 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوري داده ها از پرسش نامه هاي گرايش به تفکر انتقادي ريکتس و راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و مقياس آمادگي ورودي يادگيرنده به دوره هاي الکترونيکي استفاده شد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي (ميانگين، انحراف استاندارد) و استنباطي (آزمون هاي همبستگي، رگرسيون و t مستقل) استفاده شد. نتايج نشان داد که ميزان همبستگي بين راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و آمادگي براي حضور در دوره هاي آموزش الکترونيکي 0.23 (با ضريب تعيين 0.05) و بين گرايش به تفکر انتقادي و آمادگي براي حضور در دوره هاي آموزش الکترونيکي 0.24 (با ضريب تعيين 0.07) مي باشد و مي توان، از طريق راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي و گرايش به تفکر انتقادي، آمادگي دانشجويان براي حضور در دوره هاي الکترونيکي را پيش بيني کرد. نتايج آزمون t مستقل نشان داد بين دانشجويان دختر و پسر و دانشجويان کارشناسي و تحصيلات تکميلي از لحاظ ميزان آمادگي براي ورود به دوره هاي آموزش الکترونيکي تفاوت معناداري وجود ندارد. کلید واژه: راهبردهاي ياگيري خودتنظيمي(Q2)گرايش به تفکر انتقادي(Q2)آمادگي براي حضور در دوره هاي الکترونيکي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي آمادگي يادگيري الکترونيکي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي سبزوار در سال 94-1393بررسي ميزان آمادگي دانشجويان دانشگاه اروميه براي شرکت در نظام يادگيري الکترونيکينقش کارکردهاي سبک تفکر و خودکارآمدي در ميزان آمادگي دانشجويان براي حضور در دوره هاي آموزش الکترونيکيبررسي ميزان آمادگي دانشجويان هنر براي شرکت در نظام يادگيري الکترونيکيبررسي ميزان آمادگي دانشجويان جهت استفاده از فناوري يادگيري الکترونيکي مقالات همایشی مرتبط: ارتقاء کیفیت آموزش با بکارگیری یادگیری الکترونیکی ترکیبی در دانشگاه علوم پزشکی تهرانآمادگی الکترونیکی ضرورتی اساسی در استقرار اثر بخش شهر الکترونیک (E-citiy) و شهرداری الکترونیک (E-manicpality)روش های پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاریبررسی مقایسه ای مهارت تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانشجویان پرستاریبررسی الگوهای دولت الکترونیک و مدل های ارزیابی آمادگی دولت الکترونیک در کشورهای در حال توسعه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 55 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی