برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رواسازي و اعتباريابي نسخه فارسي پرسش نامه اضطراب رايانه دانش آموزان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
 
چکیده: 

با توجه به گسترش روز افزون به کارگيري فن آوري در آموزش، مطالعه سازه هاي مرتبط با نحوه تعامل دانش آموزان با رايانه و ساير ابزار هاي فن آوري از اهميت ويژه اي برخوردار است. يکي از اين سازه هاي مرتبط، اضطراب رايانه است که باعث ايجاد دلهره، سردرگمي، ترس و در نهايت اجتناب از کار با رايانه مي شود. نظر به اهميت سنجش اين سازه در بين کاربران فن آوري در محيط هاي آموزشي، پژوهش حاضر، به بررسي اعتبار يابي و رواسازي مقياس درجه بندي اضطراب رايانه (Weil & Rosen, 1995) که اساسا براي کاربران محيط هاي آموزشي، خصوصا دانش آموزان طراحي شده، پرداخته است. بدين منظور، نسخه فارسي مقياس درجه بندي اضطراب رايانه بين 789 دانش آموز دبيرستاني که توسط روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شده بودند، توزيع شد و تحقيق به روش پيمايشي انجام شد. به منظور بررسي ساختار عاملي و اعتبار و روايي پرسش نامه، از روش تحليل گويه ها (محاسبه ضريب تمييز و روش لوپ)، تحليل عاملي اکتشافي، تحليل عاملي تاييدي و محاسبه ضريب آلفاي کرونباخ براي کل پرسش نامه و عامل ها استفاده شد. نتيجه تحليل گويه ها نشان داد که 18 گويه از 20 گويه پرسش نامه مناسب استفاده در محاسبات هستند. تحليل عاملي اکتشافي، 3 عامل را شناسايي نمود. تحليل عاملي تاييدي نيز نشان داد که الگوي سه عاملي اين پرسش نامه برازندگي قابل قبولي با داده ها دارد. اعتبار ابزار با استفاده از روش همسان سازي دروني محاسبه شد و آلفاي 0.90 نشان داد که مقياس از اعتبار خوبي برخوردار است. در نتيجه مي توان گفت نسخه ترجمه شده پرسش نامه براي استفاده در پژوهش هاي مربوط به فن آوري در بين دانش آموزان ايراني مقياس قابل قبولي است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

رحیمی، م.، و یدالهی، س. (1393). رواسازی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسش نامه اضطراب رایانه دانش آموزان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 4(4 (پیاپی 16)), 117-141. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=247036



Vancouver : کپی

رحیمی مهرک، یدالهی سمانه. رواسازی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسش نامه اضطراب رایانه دانش آموزان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 1393 [cited 2021July26];4(4 (پیاپی 16)):117-141. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=247036



IEEE : کپی

رحیمی، م.، یدالهی، س.، 1393. رواسازی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسش نامه اضطراب رایانه دانش آموزان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, [online] 4(4 (پیاپی 16)), pp.117-141. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=247036.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 166 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی