مشخصات مقاله عنوان نشریه: فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي اطلاعات شماره: تابستان 1393 , دوره 4 , شماره 4 (پياپي 16) ; از صفحه 5 تا صفحه 21 . عنوان مقاله: بررسي ميزان استفاده نابينايان ايران از فن آوري اطلاعات و ارتباطات جهت تامين نيازهاي اطلاعاتي نویسندگان: صياميان حسن*, حسن زاده محمد, نوشين فرد فاطمه, حريري نجلا آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران چکیده: اين پژوهش، با هدف بررسي ميزان استفاده نابينايان از فن آوري اطلاعات و ارتباطات و رسانه هاي اطلاعاتي خاص جهت تامين نيازهاي اطلاعاتي، انجام شده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردي و از لحاظ نحوه گردآوري اطلاعات از تحقيقات پيمايشي تحليلي است که در سال 1391 انجام شده است. حجم نمونه آماري پژوهش، بر اساس جدول کرجسي و مورگان، 384 نفر تعيين شد. به منظور گردآوري داده ها، از پرسش نامه محقق ساخته با ضريب پايايي 0.85 استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها، از آمار توصيفي شامل ميانگين، انحراف معيار و درصد و آمار استنباطي شامل آزمون فريدمن و آزمون دو جمله اي استفاده شده است. يافته ها در بررسي رسانه هاي اطلاعاتي خاص نشان داد، گويه هاي «شنيداري» داراي بيشترين کاربرد و گويه هاي «پادکست» و «ودکست» هيچ کاربردي نداشتند؛ بيشترين ميزان استفاده نابينايان از منابع اطلاعاتي خاص، منبع «شنيداري» و کمترين ميزان استفاده نابينايان از منابع اطلاعاتي خاص «گويا» بود. هم چنين حدود نيمي از نابينايان کمتر از حد متوسط از فن آوري اطلاعات (منابع الکترونيکي و شبکه جهاني اينترنت) استفاده مي کردند، و بيشترين ميزان استفاده از ابزارها و فن آوري هاي موجود نابينايان، «رايانه» و کمترين مولفه مورد استفاده «طراحي وبلاگ و وبلاگ نويسي» بود. علاوه بر آن، نتايج نشان داد، از نظر نابينايان، بيشترين منبع مورد نياز براي آموزش و راهنمايي استفاده از نرم افزارهاي ويژه، راهنمايي کتابداران و کتاب هاي گويا و کمترين منبع مورد نياز «خودآموزي» بود. کلید واژه: نابينايان(Q3)فن آوري اطلاعات و ارتباطات(Q2)جامعه اطلاعاتي(Q3)نيازهاي اطلاعاتي(Q2)رسانه هاي اطلاعاتي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: رفتار اطلاع یابیالگوهای ارتباطی خانوادهمهارت های اجتماعینیازهای آموزشیتکنولوژی آموزشیحافظهفناوری اطلاعات و ارتباطاتتدریسشکاف دیجیتالیتجارت الکترونیکیدولت الکترونیکمدل پذیرش فناورینیاز اطلاعاتیآموزش عالی کشاورزیرفتار اطلاع یابیکیفیت تدریس ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: طراحي و ارزيابي نرم افزار آموزشي الکترونيکي براي آموزش مسايل بهداشتي به نابينايانسنجش رضايت نابينايان از خدمات کتابخانه هاي نابينايان در آذربايجان شرقينيازهاي اطلاعات بهداشتي نابينايان ايرانافسردگي در نابينايانراهکارهاي مبتني بر همکاري هاي بين سازماني براي ارائه خدمات کتابخانه اي به نابينايان و کم بينايان: الزامات و کارکردها مقالات همایشی مرتبط: اثربخشی ذهن آگاهی بر اضطراب اجتماعی نابینایان در شهر گرگانمناسب سازی سیستم حمل و نقل عمومی برای استفاده نابینایانارزیابی میزان اثر بخشی مسیر ویژه نابینایان در هدایت معلولان بیناییبررسی ضوابط و معیارهای طراحی برای نابینایان در معابر شهر مشهدبررسی موانع شهری برای نابینایان و کم بینایان شهرستان رشت ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 87 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی