برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش برنامه والدگري مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بيش فعالي در کاهش مشکلات بروني سازي شده کودک

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، میدان مشاهیر، زاهدان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش گروهي برنامه والدگري مثبت بر کاهش مشکلات بروني سازي شده کودکان داراي اختلال بيش فعالي همراه با نقص توجه در خانواده هاي ترکمن انجام شد.
روش کار: در اين کارآزمايي باليني در سال 1392، 22 نفر از مادران داراي کودک بيش فعال/ نقص توجه در شهرستان کلاله از استان گلستان و به طور تصادفي به دو گروه آموزش والدگري مثبت در هشت جلسه (10 نفر) و گروه شاهد (12 نفر) تقسيم شدند. داده ها توسط پرسش نامه چک ليست رفتاري کودکان که توسط والدين گزارش داده مي شد، جمع آوري و با نرم افزار
SPSS نسخه 18 و آزمون هاي تحليل کوواريانس، تي مستقل و مجذور خي، تحليل شدند.
يافته ها: در گروه آزمون، کودکان کاهش معني داري
(P<0.004) را در مشکلات بروني سازي شده نسبت به گروه شاهد نشان دادند. برنامه والدگري مثبت، توانست اندازه اثر متوسطي را ايجاد کند.
نتيجه گيري: با توجه به اين که به نظر مي رسد آموزش برنامه والدگري مثبت به مادران در کاهش مشکلات بروني سازي شده کودکان موثر است، اجراي اين برنامه آموزشي در کنار درمان دارويي در کاهش مشکلات رفتاري کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي همراه با نقص توجه توصيه مي شود
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خدابخشی کولایی، آ.، و شاهی، ع.، و نویدیان، ع.، و مصلی نژاد، ل. (1394). اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کاهش مشکلات برونی سازی شده کودک. اصول بهداشت روانی, 17(3), 137-143. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246771



Vancouver : کپی

خدابخشی کولایی آناهیتا، شاهی عبدالستار، نویدیان علی، مصلی نژاد لیلی. اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کاهش مشکلات برونی سازی شده کودک. اصول بهداشت روانی. 1394 [cited 2021September26];17(3):137-143. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246771



IEEE : کپی

خدابخشی کولایی، آ.، شاهی، ع.، نویدیان، ع.، مصلی نژاد، ل.، 1394. اثربخشی آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کاهش مشکلات برونی سازی شده کودک. اصول بهداشت روانی, [online] 17(3), pp.137-143. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246771.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 154 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی