برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رواسازي مقياس قلدري ايلي نوي در دانش آموزان ابتدايي شهر سمنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: قلدري در مدرسه، يکي از معضلات عمده نظام هاي آموزش و پرورش در سراسر جهان مي باشد و بررسي خصوصيات روان سنجي اين سازه حايز اهميت است. بنابراين هدف از پژوهش حاضر رواسازي مقياس قلدري در دانش آموزان ابتدايي بود.
روش کار: در اين پژوهش تعداد 607 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدايي سمنان در سال تحصيلي 93-1392 به روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و به ابزارهاي پژوهش شامل مقياس قلدري ايلي نوي و پرسش نامه انگيزش تحصيلي هارتر پاسخ دادند. براي تحليل داده ها از روش هاي تحليل عاملي، ضريب آلفاي کرونباخ، همبستگي پيرسون، نرم افزار SPSS نسخه 22 و LISREL 54.8 استفاده شد.
يافته ها: تحليل عاملي اکتشافي، همبستگي سوال- نمره کل و تحليل اعتبار براي بررسي ويژگي هاي روان سنجي مقياس قلدري ايلي نوي اجرا شد. هم چنين، تحليل عاملي تاييدي براي بررسي مدل اندازه گيري و ساختار روابط دروني گويه ها اجرا شد. اعتبار مقياس قلدري ايلي نوي با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ براي کل مقياس 0.87، و خرده مقياس هاي قرباني 0.71، قلدري 0.77 و نزاع 0.76 به دست آمد که همگي رضايت بخش بودند.
نتيجه گيري: نسخه فارسي پرسش نامه قلدري ايلي نوي در جامعه دانش آموزان از خصوصيات روان سنجي قابل قبولي برخوردار است و مي توان از آن به عنوان ابزاري معتبر در پژوهش هاي روان شناختي استفاده کرد.
اصل مقاله بصورت متن کامل انگليسي، در بخش انگليسي قابل رويت است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 140
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی