برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1393 , دوره  2 , شماره  4 ; از صفحه 48 تا صفحه 54 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي روشنايي داخلي مدارس دخترانه شهر همدان در سال هاي 85 و 93

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان
 
چکیده: 

مقدمه: در محيط هاي آموزشي تامين کيفيت بصري در پيشرفت تحصيلي اهميت بالايي دارد. ايجاد آسايش بصري و افزايش بازدهي و رغبت جهت تحصيل، از جمله فوايد تنظيم روشنايي کلاس درس و جلوگيري از اختلال در بينايي دانش آموزان است. اين مطالعه با هدف ارزيابي شدت روشنايي داخلي مدارس دخترانه شهر همدان در سال هاي 1385 و 1393 انجام شده است تا بتواند به شناسايي مشکلات احتمالي آن بپردازد.
مواد و روش ها: اين مطالعه در دو مقطع زماني، در سال هاي 1385 و 1393 در مدارس دخترانه شهر همدان انجام پذيرفته است. در هر مقطع زماني، متوسط روشنايي عمومي و موضعي بر روي تخته سياه کلاس هاي درس با روش هاي توصيه شده انجمن مهندسين روشنايي آمريکاي شمالي در روزهاي غير آفتابي توسط دستگاه لوکس متر اندازه گيري، محاسبه و با حد مجاز توصيه شده استاندارد آئين نامه بهداشت مدارس و انجمن مهندسين روشنايي آمريکاي شمالي مقايسه گرديد. علاوه بر شدت روشنايي، وضعيت معيارهاي کيفيتي شامل الگوي چيدمان چراغ ها، نگه داري چراغ ها، وجود سايه روشن، نظافت سطوح داخلي، نگهداري سامانه روشنايي، نوع چراغ و تناسب فني طراحي نيز بررسي گرديد
.
يافته ها: با توجه به همه معيارهاي مطلوبيت، در هر دو مقطع ارزيابي، کمتر از %25 کل اماکن مورد بررسي از روشنايي مطلوب برخوردار بوده اند به طوري که در سال 85 فقط 16% از کلاس هاي درس داراي روشنايي عمومي مطلوب بوده اند و در سال 93 شدت روشنايي تمامي کلاس ها در محدوده غيرقابل قبول قرار گرفته و شدت روشنايي موضعي بر روي تخته سياه تنها %6 کلاس درس در محدوده استاندارد قرار داشت. همچنين نتايج ارزيابي نشان مي دهد ضرايب بازتابش سطوح در بازه مطلوب قرار دارند
.
نتيجه گيري: عدم وجود روشنايي مطلوب عمومي و موضعي بر روي تخته سياه مدارس در سال 93 و مقايسه آن با نتايج ارزيابي روشنايي سال 85، نشان دهنده اين امر است که هنوز مشکل تامين روشنايي براي مدارس پابرجاست. الگوي چيدمان نامناسب و استفاده از لامپ هاي رشته اي و نامناسب را مي توان از عمده دلايل وضعيت نامناسب نتايج ارزيابي روشنايي مدارس دخترانه شهر همدان نام برد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

گل محمدی، ر.، و حاجی اکبری، م.، و حیدری مقدم، ر.، و زارع، ر.، و حسینی، س.، و کرمی، س. (1393). ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 85 و 93. ارگونومی, 2(4), 48-54. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246477



Vancouver : کپی

گل محمدی رستم، حاجی اکبری محمد، حیدری مقدم رشید، زارع راضیه، حسینی سیده خدیجه، کرمی سمانه. ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 85 و 93. ارگونومی. 1393 [cited 2021May10];2(4):48-54. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246477



IEEE : کپی

گل محمدی، ر.، حاجی اکبری، م.، حیدری مقدم، ر.، زارع، ر.، حسینی، س.، کرمی، س.، 1393. ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 85 و 93. ارگونومی, [online] 2(4), pp.48-54. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=246477.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 159 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی