برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1393 , دوره  2 , شماره  3 ; از صفحه 77 تا صفحه 87 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تناسب ابعاد مبلمان آموزشي با اندازه هاي بدني دانش آموزان در شهر يزد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
 
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اثرات زيان بار عدم تناسب بين ابعاد مبلمان آموزشي و ابعاد بدني دانش آموزان اين بررسي با هدف بررسي تناسب ابعاد مبلمان آموزشي با اندازه هاي بدني دانش آموزان در شهر يزد انجام گرفته است.
مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه در اين تحقيق شامل کليه دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان يزد بود که بعد از تعيين تعداد افراد نمونه، پارامترهاي ارتفاع رکبي، طول باسن رکبي، ارتفاع تکيه گاه آرنج، پهناي باسن، ضخامت ران و ارتفاع زير کتفي 307 نفر از آنها اندازه گيري شد. همچنين از ميان مبلمان هاي مورد استفاده در مدارس مورد مطالعه، دو نوع صندلي دسته دار و دو نوع ميز و نيمکت که داراي درصد فراواني بيشتري بودند براي تجزيه و تحليل انتخاب شد
.
يافته ها: نتايج حاصل از مقايسات آماري نشان داد که در مبلمان نوع 1، عرض نشستنگاه با
96.74 در حد قابل قبول و آزادي ران با 100 درصد تناسب ايده آل است. در مبلمان نوع 2 عمق براي اکثريت دانش آموزان مناسب بود و عرض نشستنگاه با 96.42 تناسب در حد قابل قبولي مي باشد، حد آزادي ران نيز با صد درصد تناسب خوبي را به خود اختصاص داد. در مبلمان نوع 3 فاکتوري با ضريب تناسب بالا وجود نداشته و در مبلمان نوع 4، عرض نشستنگاه و حد آزادي ران در حد مطلوب بود.
نتيجه گيري: به طور کلي ميزان تناسب ابعاد مبلمان ها با ابعاد آنتروپومتري دانش آموزان در حد مطلوب نيست.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 104
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی