5 SID.ir | ارتباط بين آمادگي هوازي با عملکرد حافظه و موفقيت تحصيلي: مروري بر شواهد

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارتباط بين آمادگي هوازي با عملکرد حافظه و موفقيت تحصيلي: مروري بر شواهد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: موفقيت تحصيلي از جمله اهداف اساسي برنامه هاي آموزشي و از جمله مهم ترين نگراني هاي مسوولين آموزش و خانواده ها مي باشد. تاکيد بر کلاس هاي غير تربيت بدني از سوي مديران، جهت کسب نمرات بيشتر، منجر به عدم اهميت واحد تربيت بدني و يا حذف اين واحد در مواردي چون کمبود بودجه مي گردد. بيان مي شود فعاليت بدني، با تاثير بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در نهايت موفقيت تحصيلي مي گردد. لذا هدف از اين مقاله مروري، بررسي شواهد درباره رابطه بين آمادگي هوازي و موفقيت تحصيلي مي باشد.
مواد و روش ها: دسترسي به مقالات با استفاده از بانک هاي اطلاعاتي و موتورهاي جستجو مانند
Google Scholar، PubMed و Elsevier و کليدواژه هاي موفقيت تحصيلي، آمادگي هوازي و حافظه صورت گرفت. بازه زماني مقالات مورد استفاده، از سال 1998 تا سال 2014 ميلادي بود.
يافته ها: عملکرد هيپوکامپ به عنوان عاملي مهم در تثبيت اطلاعات حافظه کوتاه مدت و بلندمدت، به شدت تحت تاثير نوروترانسميترها و هورمون ها مي باشد. فعاليت ورزشي با شدتي بالاتر از حد متوسط، تاثير قدرتمندي بر ترشح و تعديل هورمون ها و نوروترانسميترها دارد؛ بنابراين به طور غيرمستقيم موجب بهبود عملکرد حافظه مي گردد. مطالعات نشان دادند فعاليت ورزشي از طريق افزايش ظرفيت هوازي، تاثير مثبت بر نمرات دروس مختلف به خصوص درس رياضي داشت.
نتيجه گيري: آمادگي هوازي به دنبال فعاليت هاي منظم بدني، نه تنها موجب سلامتي و کاهش عوامل خطرزا و بيماري ها مي شود، بلکه با تاثير بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در نهايت موفقيت تحصيلي مي گردد؛ لذا مي بايست واحد تربيت بدني در مدارس، بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 187
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی