4 SID.ir | ارتباط درگيري شغلي با ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان مقطع راهنمايي دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارتباط درگيري شغلي با ويژگي هاي جمعيت شناختي معلمان مقطع راهنمايي دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: درگيري شغلي به ميزان دلبستگي رواني فرد به شغل خود اطلاق مي شود و از ديدگاه ارگونومي، کارکنان با درگيري شغلي بالا به شغلشان اهميت بيشتري داده و عملکرد مطلوب تري دارند. هدف مطالعه حاضر، تعيين ميزان درگيري شغلي و ارتباط آن با مشخصات دموگرافيکي معلمان مقطع راهنمايي شهرستان دالاهو (کرمانشاه) بود.
مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفي-تحليلي به صورت مقطعي بر روي 211 نفر از معلمان (161 مرد و 50 زن) انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه درگيري شغلي کانونگو جمع آوري گرديد. داده ها با آزمون هاي آماري اسپيرمن، تي تست مستقل و آناليز واريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. سطح معناداري، 0.05 در نظر گرفته شد
.
يافته ها: معلمان داراي ميانگين سن 32.21 و سابقه کاري 8.49 سال بودند. 22.3%، 54.5% و 23.2% معلمان به ترتيب سطح درگيري شغلي کم، متوسط و بالا را داشتند. درگيري شغلي افراد متاهل بيشتر از افراد مجرد (
p=0.027) و افراد بدون شغل دوم، بيشتر از افراد داراي شغل دوم (p=0.006) بود. بين سن، جنس، سابقه کار و سطح تحصيلات با ميزان درگيري شغلي رابطه معناداري يافت نگرديد (p³0.05).
نتيجه گيري: به طورکلي سطح درگيري شغلي معلمان کم و متوسط بود. از مهم ترين دلايل آن حقوق نسبتا پايين، دو يا چندشغله بودن و نداشتن جايگاه اجتماعي بالا بود. افزايش حقوق، تسهيلات ويژه مانند وام هاي کم بهره و ايجاد شرايط ارتقاء سطح علمي براي معلمين شبيه به اعضاي هيات علمي مي تواند در درگيري شغلي و وابستگي رواني آن ها به شغل شان موثر باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 247
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی